Smazat

Dítě v 5 letech řádně nemluví

Ahoj, začala jsem před rokem dělat hlídací slečnu v jedné britské rodině. Starám se o téměř 5-letého chlapečka, který doposud nemluví. Tedy mluví, ale má takovou svou vlastní řeč (ani ne ten klasický dětský žargon, prostě jen nesrozumitelné hatla patla) a do toho míchá skutečná slova, i celou větu. Zopakovat slova po jiném člověku či z televize dokáže, ale navázat byt jednoduchý rozhovor, to opravdu ani náhodou. Někdy mi přijde, že nějaký složitější pokyn nebo pokyn, se kterým se nesetkal dříve nechápe a musím mu to zopakovat několikrát, často i rukama naznačit, aby to pochopil.

Ještě před rokem nebyl schopen ukázat prstem například obrázek v knížce, když o to byl požádán, špatně reagoval na jméno a stavěl věci do řad (což jsem se dočetla, že může být znak autismu). Hraje si tak zvláštně, ne jako jiné děti jeho věku např. na doktora nebo obchod, ale třeba vezme rohlík a drtí ho autíčkem, často třeba 20minut obchází kolem stolu nebo staví ty řady z autíček, hraje si sám nebo vedle ostatních dětí, ne s nimi. Ale v kolektivu dětí je rád a oční kontakt i mazlení má rád. Moc hezky a propracovaně kreslí, umí napočítat do 10 a hezky píše písmena.

Jeho rodiče se mu snaží maximálně věnovat, maminka je s ním doma (já ho mám o víkendu). Na vyšetření sluchu byl a vše je OK. Když jsem se ptala, jestli to zkonzultovali s lékařem, tak prý to je vina bilingvismu (tatínek je Němec a doma se mluví oběma jazyky), ale znám více bilinguálních dětí a třeba některé mluví hůře, ale už ve 3 letech většinou mluví alespoň jedním jazykem.

Maté někdo podobnou zkušenost a jak jste to řešili? Moc bych mu chtěla pomoci, přijde mi, že pro 5leté dítě musí být dost frustrující, pokud se nedokáže pořádně domluvit s okolím.




 
arrow
profile_image
Miinka
od 9. 3. 2008
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

0%
0    0
Nebyla hodnocena

Myslím, že je to hlavně na rodičích, určitě by ho měli vzít k psychologovi. Podle popisu těžko říct, dítě se musí vidět, ale je tam pár znaků autismu.

arrow
profile_image
pehot
od 27. 2. 2009
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Ahoj, já bych to tedy spíš viděla na neurologa. Nevím, jak to fungule ve VB, ale snad tam taky děti chodí na preventivní prohlídky k pediatrovi - a ten při jakémkoli problému (který se následně nemusí potvrdit) či na žádost rodičů dá doporučení ke specialistovi.

Cituji Lara7: Když jsem se ptala, jestli to zkonzultovali s lékařem, tak prý to je vina bilingvismu

no, mně by toto jako jediná "diagnoza" teda nestačilo (alespoň podle toho, co popisuješ) - rozhodně bych trvala na dalších vyšetření.....neurolog,psycholog,logoped....nevím - to by snad měl vědět právě pediatr.

Lara7
Není to v pořádku. A určitě by sním podstoupila více vyšetření. Mému dítku jsou dva roky a pokouší se již mluvit ve větách. Také sním neustále komunikuji, vypravíme si při pohádce,
chodíme na dlouhé procházky bez kočárku, ukazuji, popisuji, vypravuji....prostě mluvit, mluvit.....mluvit snaží se po mě opakovat....je to legrace.

sarra já jsem mluvila, ukazovala, zpívala, říkala básničky, četla pohádky...a nic...při zpívání mi holka zacpávala pusu, pohádkové knihy mi po pár větách rvala z ruky a zavírala je..říkala joooo a néééééé a mama, ve čtyřech letech jí moc lidi ještě nerozuměli, zlepšilo se to výrazně až kolem pěti let, jen špatně říkala r a ř...v první třídě byla velmi šikovná, moc rychlá, moc samostatná, moc aktivní - všeho moc...dneska mele jak dospělá a to jsem taky ve třech letech měla obavy, jestli něco není špatně, u odborníka jsem byla a prý vývoj řeči úměrný věku..některé děti chtějí prostě čas, taky jsem si občas myslela, jestli není autistka - není

Jsou děti, které se naučí mluvit až ve 4 letech a nemají jinak žádnou poruchu, poté většinou mluví jak dráhy. Bohužel mé dvouleté dítko tedy zatím taky ani ťuk. No ale 5 let je už docela dost, to nikoho neznám.

lollo nic si z toho nedělej, že děcko nic moc neříká, bude líp...ve dvou letech naše holka neříkala skoro nic...ale všemu rozuměla, to zase jo..asi se jí nechtělo

arrow
profile_image
chava
od 30. 1. 2007
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Může to být vada sluchu ( od lehké nedoslýchavosti až po těžkou).

Natýska
tak to bude asi tím, že mám doma malého "herce"....snaží se vše opakovat, rád se předvádí...nemáme pleny, prostě šikula. Ale je to nespavec a více než akční.
Osobně si myslím, že v pěti letech nemluvit....není vše v pořádku.

sarra naše holka právě spala hodně dobře, dodnes chrní jak když jí hodí do vody....ono taky je těžké posuzovat, jestli dítě má nějaký problém, když ho člověk nevidí a jen čte slovní ohodnocení jeho vyjadřování..chce to odborníka, ale kvalitního..nejsou všichni na úrovni, já měla v Praze jednu logopedku a to bylo něco - raději jsem po třech lekcích od ní odešla, byla to buranka, šli jsme jinam jen na posouzení a tam bylo zkonstatováno to, co jsem věděla, že jen budeme cvičit r a ř a všechno že jinak naprosto v pořádku...ale dej si pozor na to, jestli Ti dítě dobře mluví už nyní, znám děcka, co v roce věku rodičům kecala do života - předčasný vývoj řeči, jak se říká, že to je ale šikovné dítě, jak pěkně mluví, tak způsobuje, že tak právě kolem pěti let děti často začínají koktat, přišlo mi to jako nesmysl, ale už jsem to mnohokrát četla, že to tak je, že dítě tak zareaguje na předčasný vývoj...ale prý je to koktání pouze dočasné....někdy se dětem hůř mluví kvůli nosním mandlím, kvůli gotickému patru - obojí jsme měli, mandle už nemáme, patro zůstalo...

Natýska
Já si myslím, že to je tím, že děti dnes nemají pocit, že by musely mluvit. Malý chodí do jeslí a dost dětí i starších též nemluví. Za nás se tedy mluvilo rozhodně docela brzo. Přijde mi, že se budou umět dorozumívat dřív přes maily než mluvit Malýho zajímá všechna elektronika, jen odejdu, už mi tu kliká na klávesnici a taky mu říkám detektor mobilů. Protože já když ho nemůžu najít, on ví přesně, kde je Jinak znám člověka, který říkal, že se naučil až ve 4 mluvit a teď v dospělosti ho prostě nestihnete přerušit, jak mele.

lollo zrovna nedávno jsem sledovala na satelitu jeden pořad, nevím, kde to dávají, ale pravidelně se věnují výzkumům dětského chování a tam srovnávali děti, kterým se daly skládanky, seřadit příběh - a někdo to udělal, někdo ne..pak dětem dali světelnou tabuli, kde plnily úkoly, bylo to technické, samá elektronika, jenom dlaněmi se dělal pohyb a obrázky běhaly jak divé a děcka se zapojila i ta, která nechtěla plnit úkol předtím..odborník k tomu řekl, že ty děti chtějí složité věci, určit pořadí tří obrázků na stole je prostě nebavilo, bylo to příliš triviální...děti chtějí náročnost..naše holka je od dvou let na compu a mydlila to výborně, už ve čtyřech letech jsem se s ní dohadovala, že mi na mém compu něco nejde a ona věděla, kde je problém...nedávno odstranila problém mému chlapovi a to ho řešil už hodinu, ona přišla, viděla, řekla názor, on to udělal a bylo

Cituji Natýska: už ve čtyřech letech jsem se s ní dohadovala, že mi na mém compu něco nejde

No vidíš, to je teda dílo s těma dětma Mlaďas právě hrozně všechno zkoumá, jak je to udělaný, třeba furt zkoumá mechanismus dveří, šuplíků apod. Máma říkala, že nás nic takovýho nezajímalo. No a ještě má takovou perličku. Zajímaj ho hodně značky aut. Chodíme kolem aut a on všechny značky musí ošahat a obkresluje je ručičkou. Prostě je úplně jinde. Má hroznou radost, když mu dovolím něco dospěláckýho, prostě dětský věci ho vůbec neberou. Zřejmě se tedy rodí nějaký jiný druh dětí

Tak jsme si potlachaly o dětech a zpátky k tématu... Nevím, jaké vyšetření sluchu dítě podstoupilo, mohla by to být vada sluchu (smyslovou deprivaci mohou doprovázet autistické příznaky), ale jestli bylo vyšetření důkladné, tak to můžeme vyloučit. Viděla bych to na nějakou pervazivní vývojovou poruchu - atypický autismus, protože některé symptomy jsou přítomné a některé ne. Nevíš, jestli jeho máma neměla nějaké problémy v těhotenství nebo při porodu?
Každopádně na toho chytrého doktora bych se vykašlala, najděte speciálního pedagoga. Ten může kluka diagnostikovat a poradit se zvládáním jeho problémů, třeba by se uměl dobře domluvit pomocí nějakého alternativního komunikačního systému. Spec. ped. po anglicku je special education, dětem se říká SEN-children (special education needs children).

arrow
Neprodává v Bazaru

Laro, má chlapeček sourozence? Zřejmě ne. Jen jsem chtěla vědět, jak je na tom případně další dítko. To, že se mazlí a udrží oční kontakt, je pozitivní zpráva, nicméně autismus jako takový to stoprocentně nevylučuje. Čím jsem si skoro jistá, je, že se nejedná o prostou mentální retardaci - vývoj není opožděný ve všech složkách, opožďuje se jen řeč a sociální návyky, hra... Bilingvální prostředí s největší pravděpodobností příčinou těchto potíží není, i když soudím jen podle tvého popisu situace. Co třeba udržování čistoty? Jak se chová k tobě? Jak snáší odloučení od maminky, tatínka? Jak reaguje na cizí osoby? Spolupracuje, když jej o něco požádáš? Nebo reaguje střídavě, podle nálady? Diagnostika je hodně složitá, ale v tomto věku by už dětský psycholog zabývající se touto problematikou mohl na základě testů autismus potvrdit nebo vyvrátit. Psychologa bych vyhledala jako prvního. Neurologické vyšetření může také leccos napovědět (i objektivní vyšetřovací metody jako EEG).
Žila jsem nějakou dobu ve VB, tak vím trochu o systému péče, zlatá ČR. I když je to už dost let, nevím, co se za tu dobu změnilo, ale moc si iluze nedělám. Pokud lékař, předpokládám, že to byl asi pediatr, usoudil, že dítko nemluví v 5 letech z důvodu bilingvální výchovy, tak myslím, že se moc v systému nezměnilo, i když samozřejmě, soudit dle výroku jednoho lékaře je nesmysl.
Chlapeček nemusí být přímo autista, existuje více poruch připomínajících autismus, napadá mě dysfázie (narušení schopnosti komunikovat - postihuje porozumění řeči i expresi, čili vyjadřování, dítě se důsledkem této poruchy vyvíjí v některých složkách osobnosti aberantně, pomaleji, ale i "divně", nenapadá mě teď synonymum pro aberantně - nesprávně, poškozeně, zvláštně, odchylně..?), protože zkrátka nechápe význam sdělení, informace získává zkreslené, má obtížnou socializaci, jsou narušené vztahy z důvodu neschopnosti plnohodnotně komunikovat a to postihuje vývoj osobnosti jako takové. Je to na dlouhé psaní, budeš-li chtít, napíšu vice.

 

Váš příspěvek

Dítě v 5 letech řádně nemluví

:-) ;) ;) ;) :-( :-)   text tučně text kurzívou podtržený text pěkný odkaz YouTube video   Přidat obrázky 

Nápověda 

Jak vložit obrázek Vkládání obrázků do příspěvku Klikněte na tlačítko Přidat obrázky a v dialogovém okně si ve svém počítači vyberte obrázek, který chcete poslat. Neměl by být příliš velký, neupravený obrázek z digitálního fotoaparátu se vám odeslat nepodaří. Do jednoho příspěvku můžete najednou odeslat až tři obrázky. Ke každému obrázku připište popis. Nezapomeňte také něco napsat do samotného příspěvku, jenom obrázky bez textu příspěvku odeslat nelze.

Jak vložit video Vkládání videa do příspěvku 1. Nejprve si zjistěte adresu videa 2. Tvar adresy videa pro YouTube je tento:https://www.youtube.com/watch?v=1aVLdeIKZuM 2. Adresu si zkopírujte např. pomocí Ctrl-C a vraťte se do Omlazení.cz 3. Nad formulářem (tím velkým bílým obdélníkem) pro psaní příspěvku klikněte na ikonu YouTube YouTube video a adresu videa vložte do okénka. 4. Kliknutím na OK se vám video vloží do příspěvku.

Jak vytvořit pěkný odkaz Vkládání pěkných odkazů 1. Zatím neklikejte na žádné tlačítko 2. Napište větu, která má obsahovat pěkný odkaz 3. Jděte na cílovou stránku a z adresního řádku prohlížeče si naberte (Ctrl-C) její adresu. 4. Vraťte se ke svému rozepsanému příspěvku a část věty, ze které se má stát odkaz, označte myší. 5. Teprve nyní klikněte na tlačítko pro vkládání pěkných odkazů: pěkný odkaz 6. Otevře se dialogové okénko - vložte do něj adresu cílové stránky (Ctrl-V). 7. Okénko zavřete a je to. 8. Nelekněte se toho dlouhého kódu, který se vám vložil do příspěvku. Poznámka Odkazy můžete také jednoduše napsat (stačí začít www…) a budou funkční (jen nebudu tak "pěkné"…)

Závazná pravidla Omlazení.cz

Pravidla Bazaru

Toto téma jsem založil/a, mohu ho tedy uzavřít.
Své téma uzavírejte vždy (!) po úspěšném prodeji v Bazaru. Děkujeme!
Příspěvky
| smazat označené