Konec anonymity na internetu? (1)

Skutečnost, že internet je nástrojem komunikace, není žádná novinka. Jeho uživatelé ovšem dlouhou dobu zůstávali anonymní, používali přezdívky a avatary, a místo vlastní podobizny se ukrývali za obrázkem Supermana nebo víly Amálky. Mnozí zvedali varovný prst před nebezpečím zneužití osobních údajů a média nešetřila radami, jak nejlépe ochránit své virtuální (a tím i skutečné) soukromí. 

img

Opravdu končí éra anonymního internetu?

zoom Zvětšit


Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

Za vším hledej Facebook

Cosi se ale změnilo. Nedávno zahýbala nejen českým, ale i světovým rybníčkem mediální komunikace i lidských vztahů novinka jménem Facebook. Pokud přímo nevyvolala mohutnou debatu o anonymitě a jejích projevech na internetu, pak ji jistě významně přiživila. Prach zvířený zapálenými diskuzemi zvolna usedá, ale seriózních výsledků jsme se spíše nedočkali. Účastníci polemik o anonymitě se rozdělili zhruba do dvou táborů - nadšenců a skeptiků. Ti první šmahem v jedné větě odsoudí každého, kdo s Facebookem, neanonymitou, sociálními sítěmi a vším souvisejícím přímo nesouhlasí, jako neandrtálce, osobu podezřelou a hrozná tajemství skrývající (když se tolik obává odhalit svou identitu), a následují ódy na nové úžasné možnosti. Skeptici si naopak klepají na čelo před každým, kdo o sobě zveřejnil něco víc, než svoji fotku potmě v tunelu a že má rád špagety (”Ten bude jednou litovat - a kdo se bude smát naposled? My!”).

zoom

Jiří Hlavenka

Éra anonymity na internetu prý skončila z rozhodnutí jeho uživatelů

Takové jednostranné soudy ovšem k ničemu nevedou. Přesto lze najít i pohledy jiné. Jedním ze zajímavých příspěvků do diskuze je článek Jiřího Hlavenky. Shrnuto a podtrženo pan Hlavenka tvrdí, že éra anonymity na internetu skončila, neboť jeho uživatelé zjistili, že jim nehrozí médii proklamovaná strašlivá nebezpečí, že bez anonymity je komunikace lepší a zábavnější. Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg před pár měsíci prohlásil, že „éra soukromí na Internetu je pryč“, neboť lidé soukromí nepotřebují a nechtějí. Uživatele nikdo nenutí zveřejňovat své soukromí, přesto tak činí - a tím sami nastavují nové normy. Článek pokračuje úvahou, že je "těžko polemizovat s měnící se sociální normou, s tím, co se stává na internetu hlavním, nejrozšířenějším proudem" a končí větou "Éra anonymity na internetu skončila - z rozhodnutí jeho uživatelů."

Je to tak jednoduché, jak tvrdí pan Hlavenka?

Ne, spíše není. Stejně jako nemají pravdu ani nadšenci, ani skeptici. Nic není černobílé. Trend de-anonymizace totiž není vlastní všem uživatelům virtuálního světa, ale nastartovala ho, udržuje v chodu a rozvíjí pouze určitá jejich část. Kromě jiných faktorů záleží i na tom, jaké datum narození mají v občance. Existují studie, které jednoznačně potvrzují, že se vytvořily skupiny osob rozlišené věkem, v nichž převládají určité vzorce chování, jimiž se výrazně odlišují od generací svých rodičů či prarodičů. S označením “baby boomers”, “generace X” a “generace Y” se mnozí již nepochybně setkali, přestože používání těchto termínů je rozšířené spíše v anglofonních zemích na západ od našich hranic.

zoom Zvětšit

Do kterého sloupečku patříte?

Autobus nepojede, spadl IDOS

Pro osoby škatulkované do generace Y je zcela běžné: používat komunikační programy á la Skype či ICQ, mít Facebook, blogovat, stahovat a sdílet filmy, hudbu a soubory všeho druhu, prohlížet zajímavosti a návody na YouTube...a to pokud možno všechno najednou. Většina z nich u toho stíhá hrát i nějakou online hru, ať už je to Travian, FarmVille nebo World of Warcraft. A také s oblibou nakupují virtuálně v online obchodech. Proč? Jednoduše se “do toho narodili”. Internet se stal běžně dostupným ve druhé polovině 90. let 20. století, právě v období, kdy děti generace Y dospěly do věku, kdy ho dokázaly chápat a ovládat. Internet ani počítačové hry pro ně neznamenaly novinku, ale realitu, kterou znaly odjakživa. Byly pro ně tím, čím pro generaci jejich rodičů televize a videorekordér. Komunikační programy a sociální sítě už jsou pro ně jen další zajímavost a zpestření. Nebojí se nových technologií a jsou zvyklí na převratné změny.

Ti úplně nejmladší, co ještě ani nemají jméno (”generace Z”?), dokonce často vůbec rozdíl mezi takzvaným online a offline světem nevidí. Svědčí o tom příhoda šéfredaktora serveru Lupa.cz, kterému jeho dcera na otázku, kdy jede další autobus do Špindlu (po mrknutí do Blackberry namísto pěti kroků k jízdnímu řádu na zastávce), odvětila, že dnes asi nepojede nic, protože spadl IDOS.

Kdo s čím zachází

Trend opouštění anonymity započala právě nejmladší část generace Y, mladí, nadšení, bez závazků, nezapletení do pavučin lidských vztahů. Nepotřebují nic skrývat ani dělat kompromisy. Je mnohem jednodušší být svůj, když neřešíte, co na vaše fotky z party nebo anarchistické řeči řekne tchýně nebo šéf (protože ani jednoho zatím nemáte, a máma je stejně neuvidí, protože s internetem neumí zacházet). Generace X se na ně částečně dívá skepticky - tedy její dříve narození členové (mají šéfa i tchýni, která je sice hodná, ale stejně by se jí to nelíbilo), mladší příslušníci “X-ky” se přidávají (ale nestačí s dechem). A lidí, kteří se narodili během poválečného baby boomu, se toto dění vůbec nedotýká, neboť mu v podstatě nerozumějí.

Ledy anonymity byly probořeny

Není to jen zdání, ale skutečnost, před kterou nelze déle zavírat oči. Je možné, že trend přestává být jen módním výstřelkem a stává se normou. Pokud totiž nejste vlastníkem například účtu na Facebooku nebo na “spolužácích”, může se vám stát, že se nedozvíte o třídním srazu po letech, nebo se nebudete moci podívat na fotky z kamarádovy dovolené. Ochuzujete se.

Otázkou zůstává, jakým směrem se to bude vyvíjet. Neanonymní internet sice přináší větší možnosti i zábavu, v určitém směru ale může být i dvousečnou zbraní. Světem odjakživa hýbe vzájemné působení nabídky a poptávky. Nabídka ve formě osobních informací dobrovolně poskytovaných na síti výrazně vzrostla. Všimly si toho například personální agentury, které ve stále větší míře využívají možnosti prověřit si klienta pohledem na jeho virtuální “stopy”, které po sobě zanechal. Personalisté zřejmě nezůstanou ve využívání těchto zdrojů osamoceni. Ovlivní možnost, že v budoucnu vám mohou fotky z víkendové veselé party s přáteli, kdy jste popíjeli přes míru, uzavřít vrátka k lepší práci, chování uživatelů internetu a sociálních sítí?

Co na to Omlazení?

Trend omezování anonymity na internetu s sebou nese mnoho otázek, ale odpovědi dá až čas. Proto se můžete ptát, jak zareaguje Omlazení.cz. Nedopustí se nějaké zbrklosti? Nebojte, nedopustí. Vaše anonymita na Omlazení.cz je zaručena na příštích 50 let. Nějaké změny však podle zakladatele Omlazení.cz Lukáše Vodičky očekávat můžete. A protože to je velmi zajímavé a důležité téma, budeme mu věnovat druhou část tohoto článku. Přibližně za dva týdny se můžete těšit na Konec anonymity na internetu? (2).




Komentáře

Nepřihlášený uživatel nemůže komentovat

Zde se můžete Zaregistrovat, případně Přihlásit

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.




NOVÉ
Nastartujte své libido s afrodiziaky

Nastartujte své libido s afrodiziaky

Životní styl komerční článek

V průběhu historie lidé využívali stolování jako sbližovací a stmelující aktivitu. Stejně tak kultury vyhledávaly určitá jídla, aby umocnily své intimní zážitky. Říká se, že některé potraviny mají vlastnosti, které mohou zlepšit romantiku, plodnost a podpořit funkčnost reprodukčních orgánů. O některých se dokonce říká, že zvyšují výdrž, snižují stres nebo přitahují vašeho partnera. Všechny tyto faktory mohou mít významný vliv na milostný život.

DOPORUČUJEME
Jízda na kole nebo běh: Co je lepší na hubnutí?

Jízda na kole nebo běh: Co je lepší na hubnutí?

Životní styl

Cyklistická sezóna je v plném proudu. Pokud jste se však rozhodli osedlat své kolo, abyste ještě vylepšili svou formu do plavek, možná vás bude zajímat, jestli je jízda na kole na hubnutí to pravé. Nebo bude nutné k rychlejšímu shození nadbytečných kil obout spíše tenisky a začít pravidelně běhat?



TIPY A TRIKY
Tipy na vánoční dárky pro muže

Tipy na vánoční dárky pro muže

Životní styl komerční článek

Taky máte každý rok pocit, že Vánoce se blíží nezastavitelným tempem? Nákupní centra jsou již o víkendech zaplněná lidmi a přichází čas, kdy si opět budeme lámat hlavu nad tím, jaké dárky pro své nejbližší vybrat.