arrow
profile_image
whatsername
od 18. 1. 2011
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Jedna známá neustále mluví o téhle formě stravování. Prý je to na bázi hodně bílkovin a tuků a minimum sacharidů. Co jsem narychlo četla,tak tělo jak nemá sacharidy,tak bere energii z tuků a tudíš dochází k hubnutí. Co vy na to? Je tady někdo,kdo to zkoušel a podělil by se o názor?
Na jednu stranu mě to láká,protože pravidelně posiluju a chci zhubnout co nejvíc tuku a nabrat/vyrýsovat svaly ale zase sacharidy jsou nedílná složka stravování potřebná např ke správné funkci mozku.

arrow
Neprodává v Bazaru

méně než
10 příspěvků

To je ta "pravěká dieta"?
Četla jsem že se z jídelníčku musí vyřadit veškeré obiloviny, pečivo, mléko, sýry... No to by pro mě teda nebylo - živit se masem a zeleninou..

arrow
Neprodává v Bazaru

Je to kravina. Sacharidy jsou pro tělo nejlepším zdrojem energie, pokud chceš hubnout přidej na kardio cvičení jako je běh, jumping, spinning atp, posilování samo o sobě je při hubnutí k ničemu.

Tuky jsou pro tělo potřeba, ale nejvíc by člověk měl přijmout sacharidů (50-60%) pak bílkovin (cca 30%) a pak tuky. Získávání energie z bílkovin je pak pro tělo neefektivní a toto "Zužitkování" zatěžuje myslím že játra. Bílkoviny mají sloužit jako stavební jednotka, ne jako energický zdroj.

arrow
profile_image
Leao
od 10. 10. 2009
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Jednoznačně doporučuju. Už ji držím rok a půl a trošku jsem zhubla (to nebylo až tak mým cílem) a pěkně se mi vyrýsovaly svaly, hlavně na pažích to jde vidět. Ale zejména jsem se zbavila pěkné řádky problémů - syndrom dráždivého tračníku, ekzémy, častá nachlazení. Tuto zimu jsem snad poprvé v životě vůbec nezalehla. Taky se mi přestaly lámat nehty a mám zase nádherné vlasy - jako v pubertě, a to už jsem je chtěla ostříhat, protože se mi z nich s rostoucím věkem staly takové smutné ocásky.

Impuls mi dala moje americká rodina. V USA už tato dieta docela letí a pozvolna ji začínají doporučovat lékaři, kteří vidí neuvěřitelné zlepšení u svých pacientů. Sestřenice, jinak celkem štíhlá holka, se konečně zbavila bříška (říká se tomu "wheat belly"), které jí hyzdilo postavu, a znatelně se jí zlepšilo astma. Malý bratranec už není tak hyperaktivní a zlepšil se ve škole a hlavně se mu zlepšily sezónní alergie. Předtím vždycky chudák několik měsíců protrpěl. Teta se z morbidní obezity za dva roky dostala na mírnou nadváhu a upravil se jí cholesterol i tlak. Strýc už netrpí chronickou únavou a úplně se mu ve vlasech přestaly dělat lupy, kvůli nimž nemohl nosit tmavší oblečení. Jeho matce se zlepšila artróza a hrozně omládla. Když jsem je loni navštívila, skoro jsem nevěřila svým očím, tak jsem to samozřejmě musela vyzkoušet taky.

http://www.marksdailyapple.com/ - tady najdeš spoustu informací.
http://www.marksdailyapple.com/a-metabolic-paradig m-shift-fat-carbs-human-body-metabolism/#axzz1oMYU 2mAd - tady je například článek o tom, že pro mozek je lepší tuk než sacharidy.
http://www.marksdailyapple.com/category/success-st ory-summaries/#axzz1oMYU2mAd - tady máš příběhy lidí, kteří už dosáhli svého cíle (ať již snížení váhy či zlepšení zdraví).
http://www.marksdailyapple.com/forum/ - ve fóru lze nalézt spoustu tipů (co jíst, jak se zařídit při cestování, jak překonat pokušení při oslavách či posezení s kamarády atd.) a také podpůrné diskuse pro začátečníky.

Do paleo diety hodně lidí vstupuje programem Whole 30, což je relativně přísná verze, která je dobrá jednak k vytvoření disciplíny a jednak slouží jako eliminační dieta - člověk si tak otestuje, které potraviny mu nedělají dobře, aniž to věděl. Ale po skončení Whole 30 je vyřazené potraviny samozřejmě nutné zařazovat zpátky po jedné, jinak experiment samozřejmě nefunguje. Pravidla pro Whole 30 jsou tady: http://whole9life.com/2012/01/whole-30-v2012/

Stručné shrnutí Whole30:
Jezte opravdové jídlo - maso, mořské plody, vajíčka, spoustu zeleniny, trochu ovoce a hodně kvalitních tuků. Jezte potraviny s velmi malým počtem ingrendiencí, z nichž všechny dokážete vyslovit.
Vhodné tuky - např. olivový olej, sádlo, přepuštěné máslo (nepřepuštěné obsahuje mléčné bílkoviny, což je ve Whole30 zakázáno), avokádo, oříšky (pro ty, kteří nemají alergie)
Nevhodné tuky - slunečnicový olej, řepkový olej, arašídový olej, margaríny apod.
Nejezte - žádný cukr ani sladidla (ani med a javorový sirup, které se jinak v paleo dietě můžou), nepijte alkohol a nekuřte, nejezte žádné obiloviny, luštěniny, mléčné výrobky (ty je možné zařadit později, pokud vám nedělají špatně), bílé brambory (možné zařadit později).
Na začátku se zvažte a přeměřte. Pak celý měsíc na váhu zapomeňte.

Hlavně je nutné nenechat se odradit "sacharidovou chřipkou" (carb flu). Jsou to průvodní příznaky přechodu na nízkosacharidovou dietu, kdy tělo přepíná pohon ze sacharidů na tuky. Mi dala dost zabrat, ale vydržela jsem a jsem strašně ráda. Bylo to jedno z mých nejlepších životních rozhodnutí - konečně se cítím "ve své kůži" a na obilniny si ani nevzpomenu. Když jsem jedla podle té slavné pyramidy, byla jsem pořád nemocná a necítila jsem se dobře.

To,co píše Rosalinda, není úplně pravda. Mléčné výrobky a sýry jsou povoleny, pokud je člověk snáší (ono taky existuje několik různě přísných verzí paleo diety a všude se zdůrazňuje, že si ji člověk má upravit podle sebe), a mnozí z nás, kteří na paleo dietu přísaháme, je pravidelně jíme. Já například několikrát do týdne. Dále není nutně pravda, že paleo dieta je nutně nízkosacharidová. To platí pro lidi, kteří chtějí zhubnout. Kdo hubnout nepotřebuje (nebo chce naopak nabrat), může jíst hodně vysokosacharidové zeleniny, sladkých brambor (batátů), ale také bílé rýže a brambor, což jsou potraviny v šedé zóně - nutričně nic moc, ale taky příliš neškodí. Taky bych ráda podtrhla, že se nejedná o dietu, nýbrž životní styl - má co říci k pohybu, k vhodné obuvi, ke spánku, k pobytu na Slunci a spoustě dalších věcí. Kdo čeká krátkodobou redukční dietu a po ní se vrátí k původním návykům, nedosáhne ničeho.

Takže pokud můžu poradit, zkus Whole 30 a uvidíš, co to s Tebou udělá. I kdyby Ti to nesedělo, což pochybuji, měsíc to vydržíš. Pokud se chceš dozvědět více, pořiď si knihu The Primal Blueprint od Marka Sissona. To je autor výše zmíněné stránky. Najdeš tam evoluční vysvětlení této diety, proč je nevhodné intenzivní kardio cvičení, jaká je vhodná skladba stravy a spoustu dalších důležitých informací.

Tak doufám, že jsem Ti trochu usnadnila rozhodování.

arrow
profile_image
malina_01
od 15. 7. 2011
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Reaguji na whatsername: Přítel mi dával číst tento článek, tak na to pro zajímavost jukni. http://petrmara.posterous.com/paleo-dieta

arrow
profile_image
Leao
od 10. 10. 2009
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Reaguji na Ziralka:
Já jsem se k paleo dietě dostala jako naprostý laik - přišla jsem, viděla jsem a zvítězila jsem. Mé znalosti neurobiologie tedy nejsou zdaleka dostatečně dobré na to, abych se s Tebou mohla na úrovni přít. Za zmínku ale stojí, že jednou z významných postav paleo hnutí je (pravda, poněkud excentrický) neurochirurg Jack Kruse, který na této dietě mimochodem ztratil třetinu své původní váhy (http://www.jackkruse.com/ - tady má i fotku před a po). No a ten určitě neustrnul u základní učebnice neurobiologie. Mark Sisson má diplom z biologie. Robb Wolf, autor knihy The Paleo Solution (http://www.robbwolf.com/), který patří společně s Markem Sissonem k hlavním guru paleo hnutí, je biochemik a několik let pracoval ve výzkumu. Tak co kdyby sis ten článek přečetla a zkusila se zamyslet nad tím, jestli na tom třeba nemůže něco být?

arrow
profile_image
delfinka35
od 24. 5. 2012
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

méně než
10 příspěvků

Reaguji na Leao:
mohla bych poprosit na mail o jídelníček? Jsem po operaci, převážně jen ležím. Nechci přibrat, nejraději bych ještě zhubla Díky moc

arrow
profile_image
Leao
od 10. 10. 2009
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Ahoj,

nemám bohužel sepsaný žádný jídelníček, který bych Ti mohla poslat. Sama se totiž ničím takovým neřídím a jím podle chuti, podle toho, co se mi zrovna podaří koupit čerstvého. Pokud chceš, můžu Ti vyjmenovat, co jsem tak v poslední době jedla (jím dvakrát až třikrát denně, klidně snídám něco teplého):
- pomalu pečená hovězí líčka (zabalená v alobalu, jen posolená, po upečení popepřená)
- balkánský salát (rajčata, okurka, sýr feta)
- vaječná omeleta plněná uzeným sýrem a pestem
- pečený losos s pečenou cuketou
- italské rizoto s chřestem a kapary (tohle není striktně paleo)
- vývarová polévka (jen s masem a mrkví)
- lososový tatarák (losos, hrubozrnná horčice, limetka, sůl, pepř)
- vajíčka na slanině
- vařený chřest se ztracenými vejci, to vše zasypáno parmazánem
- pečené kuře pečené na kyselém zelí
- pečená vepřová plec s pečenou zeleninou (rajčata, papriky, cuketa, lilek)
- zbytek vepřové pleci jako studený salát (rukola, polníček, hlávkový salát, rajčata, sýr, zálivka)
- pečený pstruh na másle s dušenými fazolovými lusky
- květák opečený dohněda na másle, opepřený a osolený, posypaný parmazánem
- brokolice na páře s tuňákovou konzervou (tuňák v olivovém oleji)
- lasagne (bez bešamelu a místo těstovin jsem použila lilek)
- drůbeží játra na kachním sádle s cibulí a brokolicí na páře
- salát z pečené červené řepy se zkaramelizovanou cibulkou a fetou
- míchaný ovocný salát (pokrájená jablka, banány, kiwi, pomeranč, zakápnuto limetkou)
- krůtí stehno dušené na mrkvi, cibuli a pórku
- pečené papriky plněné dušeným masem (směs hovězího a vepřového) a zeleninou s rajskou omáčkou
- shepherd's pie (místo brambor jsem použila květákové pyré)

K jídlům, která neobsahují významný podíl zeleniny, skoro vždy jím míchaný listový salát nebo jinou čerstvou či tepelně upravovanou zeleninu. Kalorie nepočítám, nic nevážím, pěkně se mi tvaruje postava a je mi dobře.

Tak doufám, že jsem Tě trochu inspirovala. Pokud umíš anglicky, mrkni sem:
http://www.marksdailyapple.com/primal-blueprint-re cipes/#axzz1xbPJNazT
http://www.marksdailyapple.com/forum/thread13279.h tml - a tady jsou nádherné fotky od lidí z paleo komunity (doporučuji nekoukat s prázdným žaludkem )

Na internetu je i spousta jiných receptů, takže doufám, že se zorientuješ. Dej vědět, pokud budeš potřebovat poradit.

arrow
profile_image
Natalii20
od 16. 11. 2009
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Reaguji na Leao: Děkuji, děkuji , děkuji děkuji

V Paloe vidím cestu jak potlačit silnou alergii, zatím to jde naprosto výborně (alergie odachází) na druhé straně je to horší s dodžením paleo. Miluji hranolky, takže se mi chybí

arrow
profile_image
Leao
od 10. 10. 2009
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

To jsem ráda, že se uzdravuješ. Na co máš alergii?

Brambory si klidně tu a tam dát můžeš, pokud na ně nereaguješ špatně: Jsou lidé, kteří se čeledi lilkovitých (kromě brambor tam patří třeba i rajčata, lilek nebo paprika) musejí vyhýbat, protože na ně tyto plodiny působí zánětlivě. Já tento problém nemám, takže brambory se v mém talíři tak jednou dvakrát do měsíce objeví. Stejně jako třeba rýže nejsou nutričně nic moc, ale taky vyloženě neškodí. Pokud chceš hubnout, měla by ses jim ale pochopitelně vyhýbat.

Třeba dnes jsem dělala bramboráky (bez mouky samozřejmě) na vyžádání svých zahraničních přátel, kteří se po nich mohou utlouct. Takže si klidně hranolky dej, ale pokud možno si je udělej sama na vhodném tuku (máslo nebo sádlo). Můžeš si k nim udělat i domácí majonézu. A znáš batáty (sladké brambory)? Ty jsou v paleo dietě přímo doporučovány. Na másle se spoustou česneku, trochou soli a čerstvě mletého pepře jsou vynikající a parmazánem je ještě vylepšíš.

arrow
profile_image
mau-mau
od 14. 3. 2012
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Nějak si nedokážu představit, že by pravěcí lidé měli k dispozici např. olej, máslo apod. a že by si na tom něco smažili. Ti získávali tuk spíš z rostl. zdrojů a z masa, pokud se jim podařilo občas něco ulovit. Není paleo dieta spíš o tom, jíst potravu v co nejpřirozenější, tj. co nejméně upravené formě? Tedy používat jen základní suroviny, z nich připravovat jednoduchá, na trávení méně náročná jídla a vyhýbat se průmysl. zprac. potravě?

arrow
profile_image
Leao
od 10. 10. 2009
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Reaguji na mau-mau: My se ale nesnažíme úzkostlivě napodobovat životní styl pravěkých lidí. Včera jsem třeba večeřela brokolici vařenou na páře, na což pravěký člověk neměl potřebné nádobí. My si zkrátka z dnešní nabídky vybíráme jídlo, které je v souladu s genetickou výbavou člověka - při zohlednění případných individuálních potíží. Například mléko je neolitická, nikoli paleolitická potravina, ale významná část populace si k němu vyvinula toleranci a může jej konzumovat - někteří v libovolné podobě a ve velkém množství, jiní se musejí omezit na občasné fermentované výrobky. S rajčaty se evropská populace začala seznamovat před pouhými 500 lety, ale evropští vyznavači paleo stravy je přesto konzumují. Výjimkou jsou lidé, kteří trpí artrózou či jinými zánětlivými onemocněními a kteří na lilkovité plodiny reagují špatně.

Důraz se klade, jak správně píšeš, na základní suroviny a na odmítání průmyslově zpracované potravy. Na výrobě másla a sádla nemusí být nic průmyslového - lidé to zvládali v dobách, kdy o průmyslu opravdu neměli ponětí. Já sádlo s klidným svědomím kupuju od sasovské farmy a máslo (které si pak ještě přepouštím) ze sýrárny Orrero, ačkoli pravěký člověk tuto možnost neměl.

arrow
profile_image
mau-mau
od 14. 3. 2012
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Díky Leao, já jsem to tak nějak v podstatě myslela. Spíš mě zarazilo např. používání sýrů. Domácí asi nejsou problém (stejně jako sádlo, o kterém píšeš), ale kupované mohou být různé...
Jinak mě samotnou kdysi paleo dieta taky zaujala (a asi jsem ji nějakou dobu i nevědomky realizovala) - právě kvůli tomu zavržení čehokoli průmyslového

arrow
profile_image
Leao
od 10. 10. 2009
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Reaguji na mau-mau: Pokud bydlíš ve velkém městě jako já, není zase takový problém najít zboží, které má prvotřídní kvalitu "jako od maminky". Výrobky ze Sasova takové podle mých zkušeností jsou. Se sýry také není problém - v docházkové vzdálenosti od svého bydliště vím o 5 sýrárnách, kterým důvěřuji. Tavené sýry, eidam značky Clever a vůbec většinu supermarketové nabídky bych samozřejmě nekoupila.

arrow
profile_image
Kata84
od 15. 8. 2012
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

méně než
10 příspěvků

Díky za tip!

Já jsem zatím na nízkosacharidovce a spousta mých kamarádů chlapů je na paleu. Asi ho také zkusím!

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.

 
Toto téma jsem založil/a, mohu ho tedy uzavřít.
Své téma uzavírejte vždy (!) po úspěšném prodeji v Bazaru. Děkujeme!
Příspěvky
| smazat označené