8 možností jak zlepšit hormonální rovnováhu a tím i náladu na sex

Narušená hormonální rovnováha je často příčinou velkého počtu zdravotních potíží. Může se projevit přibíráním na váze, nespavostí, špatnou náladou a mnohdy i sníženým sexuálním apetitem. Jak si zajistit, abychom měli hormony v rovnováze? Fungují zdravé tuky, cvičení nebo třeba adaptogeny.

Hormony v našem těle zásadně ovlivňuje to, co jíme a v jakém prostředí žijeme. Jako hlavní narušitelé hormonální rovnováhy přitom můžeme označit užívání hormonů v podobě léků (např. hormonální antikoncepce), znečistěné životního prostředí a konzumaci nekvalitní stravy, především průmyslově zpracované potraviny. Vliv na hormony má i nedostatek pohybu nebo spánku.

Zvyšte příjem omega-3 mastných kyselin

V dnešní době mnoho z nás upřednostňuje rostlinné oleje, které obsahují omega-6 mastné kyseliny. Ty jsou sice pro fungování organismu nezbytné, ale jejich nadbytek škodí, zvlášť když se jedná o průmyslově upravované oleje. Chcete-li si zajistit lepší zdraví, pokuste se jejich příjem snížit a naopak zvýšit příjem omega-3 mastných kyselin. Ideální je konzumovat je z rostlinných zdrojů, jako jsou lněná semínka, chia semínka, vlašské oříšky.

Náš tip: Konzumujte cca 10–15 g lněných semínek denně. Pomáhají udržovat zdravý cholesterol a hladinu krevního tlaku. Kromě toho lněné semínko obsahuje vitamín E, železo, hořčík, měď, vápník, fosfor a další. Lněná semínka obsahují cca 42 g tuku na 100 g, vzhledem k jejich doporučované maximální denní dávce, je však jejich kalorický obsah zanedbatelný.

Jezte pravidelně avokádo a další zdravé tuky

Při budování hormonální rovnováhy je prospěšná konzumace zdravých tuků, které navíc podporují metabolismus, tím dodávají energii a napomáhají udržení zdravé hmotnosti těla. Dostatek energie je zároveň základem pro zajištění výkonnosti. Obohaťte svůj jídelníček o avokádo, které můžete nakrájet a přidat do salátů nebo si z něj udělat lahodnou pomazánku (například oblíbené guacamole). Naučte se také používat v kuchyni panenský za studena lisovaný kokosový olej, nejlépe v bio kvalitě. Použít jej můžete ve studené kuchyni, na pečení i smažení. Kokosový olej je vysoce stabilní až do 200 °C.

Věděli jste, že kokosový olej má široké možnosti využití jak v kuchyni, tak v péči o tělo? Výborně se hodí jako masážní olej, před a po slunění, na holení, po koupeli a je skvělý na suchou a citlivou pleť. Dokonce se používá i na dásně, zuby a pro zářivé vlasy.

Vyzkoušejte adaptogeny

Adaptogeny jsou léčivé rostliny, které podporují nejen tvorbu hormonů, ale i libido. K nejznámějším patří ženšen (Panax ginseng), který prospívá reprodukčnímu systému, rozchodnice růžová (Rhodiola rosea), zajišťující normální krevní oběh a lepší fyzickou výkonnost a Maca kořen, který podporuje tvorbu hormonů a libido,“ říká ředitel firmy Proerecta.cz Matej Chodelka, Msc, specializující se na přírodní péči o mužský sexuální apetit a erekci. Objevují se i názory, že Maca zmírňuje předmenstruační potíže a u mužů podporuje produkci spermií. Mezi další známé adaptogeny patří Ashwagandha (indický ženšen) a bazalka posvátná (Holy basil), které podporují adrenální žlázy tvořící hormony, zlepšují funkci štítné žlázy, stabilizují krevní cukr a  dokážou potlačit stavy úzkosti a deprese. „Za adaptogeny se považují i lékořice, houby Cordyceps, reishi, shiitake a maitake, kustovnice čínská (Goji berry) a kurkuma,“ doplňuje Matej Chodelka, Msc, z Proerecta.

Náš tip: Adaptogeny můžete konzumovat ve formě superpotravin a čerstvých bylinek, nebo můžete zvolit doplněk stravy podle toho, co potřebujete zlepšit. Vždy si však adaptogeny pořizujte pouze z kvalitních a ověřených zdrojů. Matej Chodelka, Msc, k tomu dodává, že například na podporu erekce, bývá účinnější tekutá forma přípravku než tablety, protože tekutina se rychleji vstřebá.

Dejte stopku hormonální antikoncepci

Užívání hormonální antikoncepce patří mezi nejčastější příčinu narušení hormonální rovnováhy. Hormonální antikoncepce nepřirozeně zvyšuje hladinu estrogenu, čímž zvyšuje riziko migrén, změn nálad, navýšení hmotnosti a mnohdy zvyšuje i krevní tlak. Obrovským problém je narušení tvorby vlastních pohlavních hormonů a v neposlední řadě narušení střevní mikroflóry. Některé zdroje uvádějí, že každodenní mnohaleté užívání hormonální antikoncepce dokonce ničí zásoby zinku, vitamínu B12 a kyseliny listové v našem těle.

Nepřehánějte to s kofeinem

Pití kvalitní kávy pro většinu lidí nepředstavuje problém, dokonce může i prospívat. Důležité však je množství kofeinu za den. Přemíra kofeinu zvedá hladinu kortizolu a snižuje uvolňování hormonů štítné žlázy, což narušuje hormonální rovnováhu celého těla. Pokud jste na kofeinu závislí nebo pro vás popíjení kávičky představuje chvíle pohody, zkuste alternativní řešení. Místo kávy si udělejte šálek povzbuzujícího zeleného matcha čaje nebo směs ajurvédské Tulsi se zázvorem. Kofein v podobě slazených a energy nápojů vynechte.

Naučte se jíst fermentovanou zeleninu

S hormonální rovnováhou úzce souvisejí střeva. Nezdravě propustná střeva uvolňují do krve látky, které následně podporují zánětlivé reakce v organismu. Zaměřte se tedy na uzdravení svých střev. Jezte stravu s probiotiky a prebiotiky. Můžete zvolit různé doplňky stravy, ale pokud chcete probiotické kultury načerpat do střevního mikrobiomu přirozenou cestou, přidejte do svého jídelníčku fermentovanou zeleninu (kysané zelí, kvašená zelenina, kombucha, kimči, miso).

Hýbejte se aneb sport prospívá tělu i duši

zoom

Pravidelný pohyb je pro nás prospěšný, ale stejně jako při pití kávy platí, že bychom si ho měli dávkovat s rozumem. Pokud své tělo dennodenně trápíte vyčerpávajícím workoutem, děláte příliš často či nepřiměřeně dlouhé kardio můžete tím tělo přetěžovat. Přetížení může následně podpořit tvorbu volných radikálů, uvolňovat stresové hormony a zatěžovat hormonální systém. Účinné z hlediska fyzické kondice, psychiky a hormonů je kombinovat lehčí kardio trénink a posilování. Během teplých měsíců je navíc prospěšné trávit co nejvíce času venku. Choďte na procházky do lesa, jezděte na kole, bruslích, plavejte, provádějte jogging (rychlá chůze, neboli pomalý běh). Co se týká posilování, zkuste intervalový trénink, který omezuje stres, podporuje imunitu, reguluje metabolismus a udržuje zdravou hmotnost.

Náš tip: Přijde vám rychlá chůze nezáživná? Běhejte. Baví vás více silový trénink než intervaly? Běžte do posilovny a zvedejte železo. Důležité je, aby vás sport bavil.

Naučte se odpočívat a neochuzujte se o spánek

V dnešní uspěchané době mnozí z nás nedokážou vypnout. Máme potřebu se neustále za něčím honit. Meditaci a dokonce i samotný spánek považujeme za ztrátu času. Jenže právě uklidnění a dostatek spánku přinášejí našemu tělu ty největší benefity. Náš život by měl být vyvážený a to platí i v případě, že tělo ždímáme v práci nebo třeba ve fitku. Zdravým opakem vyčerpávajícího tréninku mohou být třeba procházky v přírodě, které vedou k redukci kortizolu (stresový hormon) a podpoře imunitního systému. Klidné procházky navíc pomáhají rozhýbat mnoho svalů bez stresující zátěže. Kromě procházek je prospěšné pravidelně meditovat, ať už formou „klasické“ meditace, jógových cvičení nebo například doma v křesle či na laviččce v parku s oblíbenou knihou, u poslechu hudby a podobně. V neposlední řadě je důležité dopřát si kvalitní spánek, díky kterému budou hormony v našem těle správně fungovat.

Věděli jste, že tvorba stresového hormonu kortizolu je omezena na dobu okolo půlnoci? Pokud chodíte spát velmi pozdě, můžete zmeškat útlumové období pro stres. To znamená, že se vaše tělo dostane do permanentního stavu „bojuj nebo utíkej.“



Komentáře

Testovací komentář
testovací komentář
NAPSAT KOMENTÁŘ Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pouze Vám na ní zašleme ověřovací zprávu.
(Váš komentář se zobrazí až po ověření Vaší e-mailové adresy.)

Jméno


Email


Komentář
:-) ;) ;) ;) :-( :-)   text tučně text kurzívou podtržený text pěkný odkaz YouTube video


Pošlete mi oznámení o dalších komentářích.
Zde se můžete Zaregistrovat (bez zaslání komentáře), případně Přihlásit

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.




TIPY A TRIKY
Tipy na vánoční dárky pro muže

Tipy na vánoční dárky pro muže

Životní styl komerční článek

Taky máte každý rok pocit, že Vánoce se blíží nezastavitelným tempem? Nákupní centra jsou již o víkendech zaplněná lidmi a přichází čas, kdy si opět budeme lámat hlavu nad tím, jaké dárky pro své nejbližší vybrat.

NOVÉ
Když se dítě usmívá a rodiče také

Když se dítě usmívá a rodiče také

Životní styl komerční článek

Bylo by velké klišé napsat, že úsměv je jedna z nejhezčích věcí na světě? Asi ano, ale je to tak. Když se usmívá miminko, obvykle se smějí také jeho rodiče. Když jsou usměvaví rodiče, maminka i tatínek, svůj smích zase přenáší na své děti. Je to takový krásně začarovaný kruh. Naše děti vnímají naši náladu, vnímají to, zda jsme unavení, zda nás něco trápí, jsme nervózní. Dobré fungování rodiny, ve kterém tatínek pomáhá mamince a maminka zase tatínkovi, je jeden dílek onoho usměvavého kruhu, který nám přináší radost.



DOPORUČUJEME
To Tap: Alternativní parfumerie, která okouzlila Brňany

To Tap: Alternativní parfumerie, která okouzlila Brňany

Kosmetika komerční článek

Na začátku stála myšlenka dopřát zákazníkům i ty nejluxusnější parfémy za přijatelné ceny. Mladý pár z Brna se proto rozhodl otevřít parfumerii, kde budou zákazníci vybírat čichem a nikoliv podle značky a vzhledu flakónku. A zabralo to.