Chodci versus běžci. Kdo z nich rychleji zhubne?

Plavková sezóna se pomalu, ale jistě blíží, což mnohé motivuje k tomu, aby se dostali do formy. Jak to udělat? Kromě správně nastaveného jídelníčku, to chce zařadit pohyb. S příchodem hezkého počasí se nabízí běh či chůze. Co z toho je při hubnutí účinnější a zdravější?

Vytrvalostní sporty pomáhají nejen při hubnutí

zoom Zvětšit

Vytrvalostní aktivity vám zlepší kondici

Ačkoliv jsou sportovní aktivity vytrvalostního charakteru využívané k hubnutí, jejich přínosy pro naše zdraví jsou podstatně hlubší. Ať už jde o běh, svižnou procházku nebo třeba vytrvalostní jízdu na kolečkových bruslích či kole, všechny tyto aktivity dokážou vynikajícím způsobem zvýšit fyzickou kondici, přispívají k získání silnějšího srdce a plic, zdravějších a silnějších cév, větší hustoty kostí, lepšího mentálního zdraví a lepší imunity. V neposlední řadě po dokončení vytrvalostní aktivity nastupují na řadu endorfiny – hormony štěstí, které přinášejí až povznášející pocity. Chůze a běh jsou navíc pohybové aktivity, které jsou jednoduché, přirozené a můžete je dělat kdekoliv a takřka kdykoliv. Otázkou ovšem je, v jaké míře jsou tyto dvě aktivity zdravé a účinné? Nebo třeba jestli stačí pro hubnutí a lepší kondici pohodové procházky se psem, nebo má i chůze svoje pravidla, aby se dala považovat za sport.

Chůzi může provozovat téměř každý

Jednoznačnou výhodou (rychlo)chůze je to, že ji může provozovat téměř každý. V porovnání s běháním se jedná o nenáročnou aktivitu, přesto je účinná nejen v souvislosti s hubnutím. Ačkoliv se při chůzi nezapotíte a nezadýcháte jako při běhu, přesto efektivně pálíte, a to téměř výhradně z tuků. Tento efekt je způsobený relativně nízkou intenzitou výkonu, díky čemuž tělo nepotřebuje tvořit energii anaerobní cestou ze sacharidů. V porovnání s během je chůze mnohem méně vyčerpávající, obvykle po ní na druhý den nebolí svaly a je tak výbornou pohybovou aktivitou pro starší lidi či pro sportovce v rekonvalescenci po nějakém zranění. Prospěšná je rychlá chůze i z hlediska kloubů a kolen, díky čemuž ji mohou provozovat i lidé s větší váhou až nadváhou.

Běháním získáte lepší kondici i náladu

zoom Zvětšit

Proběhejte se ke štěstí

Mezi hlavní benefity pravidelného běhání patří kromě pálení velkého množství energie také zlepšování aerobní kapacity a celkové kondice, kterou si chůzi vybudujete jen velmi těžko. Důvodem je zejména to, že chůze je v tomto ohledu málo intenzivní sportovní aktivitou, takže ačkoliv základní kondici si pomocí chůze vybudovat můžete, běh je efektivnější. Další výhoda běhání spočívá v udržení svalů dolních končetin. Obecně je však k nárůstů svalů nutné zařadit mimo běh silové tréninky. Samotným běháním si svalnaté tělo jen tak nevybudujete. Posledním a podle mě naprosto klíčovým benefitem běhání je to, že se při něm vyplavuje velké množství endorfinů. Běh se tak stává nejen klíčem ke štíhlejšímu tělu a lepší fyzické kondici, ale i k radostnějšímu, spokojenějšímu a bezstarostnějšímu životu. Endorfiny jsou dokonce schopné potlačit bolest, stres, či snižit riziko vzniku úzkostlivých stavů. Takže chcete-li si vyčistit hlavu a zlepšit náladu, běhejte. Čím náročnější terén, tím lépe.

Suma sumárum – dělejte, co vás baví

zoom

Sport a kvalitní jídlo je klíčem ke zdraví

Chůze a běh patří mezi skvělé pohybové aktivity, které přispívají k rozvoji kondice a k podpoře celkového zdraví. Co se týká spalování, při běhu budete spalovat více kalorií, záleží však na tempu. Mimo to běh se obvykle provozuje po omezeně dlouhou dobu. Naproti tomu při chůzi sice nebudete pálit tolik kalorií, ale můžete ji dělat dlouho. Množství spálených kalorií je stejně jako u běhu závislé na tempu (je rozdíl, jestli si vyjdete na pohodovou procházku se psem, nebo budete provozovat rychlochůzi), na terénu a dalších proměnných. Pokud váháte, kterou z těchto dvou aktivit zvolit, zohledněte při rozhodování vaše individuální potřeby. Chůze je vhodnější pro osoby s nadváhou či pro obézní jedince, jelikož je šetrnější ke kloubům. Běh je fyzicky náročnější, ale je zároveň i vysoce efektivní při budování vysoké trénovanosti a kondici. Navíc jde o sportovní aktivitu s vysokými energetickými nároky, je proto vhodným doplňkem redukčních diet, nikoliv však pro obézní osoby. Závěrem je potřeba zmínit také to, že ke zdravému a štíhlému tělu nestačí každý den běhat nebo chodit na dlouhé procházky. Klíčem je celkově zdravý životní styl, tedy pravidelný pohyb a správná strava.



Komentáře

NAPSAT KOMENTÁŘ Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pouze Vám na ní zašleme ověřovací zprávu.
(Váš komentář se zobrazí až po ověření Vaší e-mailové adresy.)

Jméno


Email


Komentář
:-) ;) ;) ;) :-( :-)   text tučně text kurzívou podtržený text pěkný odkaz YouTube video


Pošlete mi oznámení o dalších komentářích.
Zde se můžete Zaregistrovat (bez zaslání komentáře), případně Přihlásit

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.




DOPORUČUJEME
3 tipy k lepšímu spánku

3 tipy k lepšímu spánku

Životní styl komerční článek

Průměrný člověk stráví spánkem až jednu třetinu života. A aby to byl čas strávený kvalitně, je potřeba tomu v některých případech trošku pomoci. Řadíte-li se mezi spáče, kterým zdlouhavé usínání nebo noční buzení nic neříká, máte vyhráno, ovšem pokud patříte do té druhé skupiny, inspirujte se v našem článku, jak docílit lepšího spánku a konečně si pořádně odpočinout.

DOPORUČUJEME
Uzené maso a zdraví: Mýty versus realita

Uzené maso a zdraví: Mýty versus realita

Životní styl komerční článek

Pomalé uzení studeným nebo teplým kouřem představuje jednu z nejstarších forem konzervace masa. Přesto kolem něj panuje řada mýtů. Zjistěte, kde je pravda.



NOVÉ
Jaké boty si vybrat na procházky po domě?

Jaké boty si vybrat na procházky po domě?

Životní styl komerční článek

Pokud hledáte pohodlnou a stylovou obuv na doma, budou kvalitní bačkory tím správným řešením pro vás. Hodit by se vám pak mohly i nazouváky nebo sandály. Na následujících řádcích si tak povíme, podle jakých kritérií domácí obuv vybírat, aby byla vysoce komfortní, ale i trendy. Čtěte a inspirujte se!