5 tipů, jak dodržet novoroční předsevzetí podle psychologa

Nový rok představuje pro mnohé z nás skvělý začátek. Vcházíme do něj s velkými cíli a očekáváními, ale často to končí zklamáním. Stojí vůbec za to dávat si novoroční předsevzetí, když stejně nakonec selžeme? Stojí, pokud eliminujete rizika neúspěchu.

1. Jedno předsevzetí a dost!

zoom

Nerozdělujte svou pozornost mezi více věcí

Pokud chcete něčeho dosáhnout, potřebujete k tomu dostatek energie a maximálně se na to soustředit. Z toho důvodu byste se měli zaměřit na jeden cíl – dát si jedno předsevzetí. Podle psychologů bychom neměli plýtvat svou energií a rozdělovat pozornost mezi více věcí. Jestliže vám přijde jedno předsevzetí málo, rozdělejte si jednotlivé cíle na časové úseky. Například si dejte jedno předsevzetí začátkem každého měsíce a celý měsíc se na něj soustřeďte. Vypěstujte si nový zvyk. Následující měsíc už budete mít to nejhorší za sebou a můžete se věnovat svým dalším cílům.

2. Plánujte, ale s rozumem

zoom Zvětšit

Vsaďte na jednoduché plánování

K dosažení cílů je ideálním pomocníkem plánování. Zapomeňte však na to, že byste si plánovali celý svůj den od rána až do večera, hodinu po hodině. Psychologové doporučují vsadit na jednoduché plánování. V praxi to může vypadat tak, že chcete-li začít více sportovat, určete si dny v týdnu, kdy budete mít na cvičení reálně čas. Například každé pondělí, středu a pátek půjdete hned po práci cvičit. Bez výmluv. Vždy si určete kdy, co a jak. Je důležité, abyste si vypěstovali návyk, bez kterého si dříve či později nedokážete svůj život představit. A ani zdaleka nemusí jít pouze o snahu zhubnout. Co třeba přečíst každý měsíc alespoň jednu knihu?

3. Nejdůležitější je začít, ale pozvolna

zoom Zvětšit

Nechtějte změnit vše najednou

Rozhodli jste se začít běhat, ale nikdy předtím jste neběhali? Začněte svižnějšími procházkami, postupně zrychlujte a zvyšujte počet kilometrů. Rádi byste jedli zdravěji? Nezbavujte se hned všeho, co jste měli dosud rádi. Akorát tím zvětšíte své pokušení. Určitě znáte přísloví, že zakázané chutná nejlépe. Psychologové varují před tím, abychom se do čehokoliv vrhali po hlavě. I když budete zpočátku plní motivace, pokud to hned ze startu přeženete, může se vám nový režim snadněji zprotivit. Malý návyk je lepší než žádný.

4. Vyhýbejte se pokušení

zoom Zvětšit

Pozor na to s kým a kde trávíte čas

Pokud je to jen trochu možné, snažte se vyhýbat situacím, které by vás na cestě za změnou brzdily nebo vám ji znesnadňovaly. Přemýšlejte o tom, co by mohlo způsobit, že své předsevzetí porušíte. Snažíte se přestat kouřit? Zodpovězte si otázku, kde či kdy vás chuť na cigaretu nejčastěji přepadá. Máte sklony k agresi? Nezpůsobuje to vyšší míra alkoholu? Je vcelku jedno, co se snažíte změnit. Jde o to, vybudovat si nový, pevný návyk. Tím, že se budete (záměrně) vystavovat situacím, které vám spustí starý návyk si nepomůžete. Přemáhání není žádoucí.

5. Nevzdávejte to, i když selžete

zoom Zvětšit

Zvedněte se pokaždé, když spadnete

Nikdo z nás není dokonalý. Možná selžete. Jednou. Dvakrát. Třikrát. Nenechte se odradit tím, že se vám něco nepovedlo. Začněte znovu. Zvedněte se pokaždé, když spadnete, ale zvedněte se hned. Nečekejte až na druhý den. Nevydrželi jste a dali si po měsíci zdravého stravování a pohybu ke kávě porci dortu? Nestresujte se. Užijte si svou sladkou chvíli, ale pak se hned vraťte ke svému režimu. Žádné „co už, tak dneska si dám ještě zmrzlinu, pizzu a otevřu si láhev vína“. Selhání nespočívá v tom, že si dáte jedno nezdravé jídlo, vynecháte jeden trénink nebo se vykašlete na pondělní kurz angličtiny. Pokud svůj nový návyk jednou či dvakrát porušíte, nic významného se nestane. Rozhodující je to, co uděláte hned potom.



Komentáře

NAPSAT KOMENTÁŘ Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pouze Vám na ní zašleme ověřovací zprávu.
(Váš komentář se zobrazí až po ověření Vaší e-mailové adresy.)

Jméno


Email


Komentář
:-) ;) ;) ;) :-( :-)   text tučně text kurzívou podtržený text pěkný odkaz YouTube video


Pošlete mi oznámení o dalších komentářích.
Zde se můžete Zaregistrovat (bez zaslání komentáře), případně Přihlásit

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.




NOVÉ
Vydělejte si v novém roce víc peněz. Víme, jak na to!

Vydělejte si v novém roce víc peněz. Víme, jak na to!

Životní styl

Máte šikovné ruce a přemýšlíte, jak tenhle um zpeněžit? Jestli chcete být nezávislá a řídit si čas sama, vrhněte se na podnikání. Není to vůbec tak složité, jak si možná myslíte. Poradíme vám, jak na to. 

NOVÉ
5 důvodů, proč bychom měli spát nazí

5 důvodů, proč bychom měli spát nazí

Životní styl

Pokud si chcete spánek užít a vyždímat z něj maximum, odložte své svršky. Podle odborníků na zdravý spánek je nahota přesně to, co člověk potřebuje k tomu, aby se vyspal dorůžova a byl plný energie. Spaní bez pyžama je zkrátka zdravé a navíc prospívá vztahům.



NOVÉ
Bioplastica s.r.o. - 1. klinika bioplastické chirurgie

Bioplastica s.r.o. - 1. klinika bioplastické chirurgie

Plastická chirurgie komerční článek

Pracoviště estetické chirurgie MUDr. Jany Vybulkové Zavadilové, které vzniklo r. 1996, bylo zaměřené převážně na odstraňování křečových žil a metličkových žilek komplexní sklerotizací a ambulantní operační výkony. V r. 2011 zakládá majitelka 1. kliniku bioplastické chirurgie v ČR a pro velký zájem díky skvělým výsledkům zákroků se bioplastika stává jednou z hlavních náplní činnosti.