Řekněte si o vyšší plat. Poradíme vám, jak na to

Cítíte se v práci nedocenění, ať už jako klasický zaměstnanec nebo živnostník? Pokud odvádíte kvalitní práci, nezdráhejte se říct svému šéfovi nebo klientům o lepší platové podmínky. Jak to co nejlépe zvládnout?

Nastala paradoxní situace

Současný trh práce se dostal do bodu, kdy zaměstnavatelé obtížně shánějí kvalitní posily. Pokud se firmě podaří zaměstnat kvalitní lidi, zaměstnavatel si je pak obvykle hýčká. Nicméně neplatí to vždy, respektive ne všichni zaměstnanci mají pocit adekvátního ohodnocení. Podle průzkumů bylo zjištěno, že více než padesát procent zaměstnanců považuje za změnu k lepšímu navýšení platu o minimálně 30 %. Je reálné si o takové zvýšení říct? Rozhodně ano, ale musíte na to jít chytře a nečekat, že vám šéf zvýší plat sám od sebe nebo automaticky na základě délky vašeho pracovního poměru.

O vyšší plat si řekněte co nejdříve

zoom

Chcete přidat? Po třech letech už je pozdě

Nejčastěji se cítí podhodnoceni lidé, kteří jsou ve firmě už delší dobu a nefunguje u nich průběžné zvyšování platu v řádu procent každý rok. Pokud je to i váš případ nebo si nejste jisti tím, že vám firma každý rok nějaké to procento na mzdě přidá, na nic nečekejte a začněte hned jednat. O přidání platu požádejte po roce, maximálně dvou. Po třech letech už je velmi pozdě. Vedení firmy si vás snadno zařadí mezi ty, kteří zvládají splácet své závazky (hypotéku, leasing apod.) i se současným platem, takže pokud se neozvete, firma na to bude s největší pravděpodobní hřešit.

Bavte se o své mzdě s kolegy

Je vcelku běžné, že si zaměstnanci myslí, že o svém platu nesmí nebo by neměli mluvit s ostatními zaměstnanci firmy. Ve skutečnosti se zaměstnanci mezi sebou můžou o svých mzdách bavit. Díky tomu snadno přijdete na mzdovou netransparentnost, na kterou zaměstnavatele stále s oblibou sázejí. Neostýchejte se a udělejte si vlastní průzkum toho, kolik berou vaši kolegové. Současně s tím zrevidujte, kolik práce odvádíte, a pak se vydejte za svým šéfem vyjednat pro vás lepší podmínky. Buďte připraveni nejen z hlediska toho, kolik bere váš kolega, ale také mějte přehled o tom, jak si firma obecně stojí, jaké jsou její zisky a nakolik k těmto ziskům přispíváte. Nechoďte kolem horké kaše a na rovinu se zeptejte, proč právě vy nedostáváte přidáno.

Co když neuspějete?

I když budete mít pádné argumenty, patříte mezi nejlepší zaměstnance a jste přesvědčeni o tom, že si firma může zvýšení platu dovolit, může se stát, že neodejdete s uspokojivou odpovědí. V takovém případě je čas přemýšlet nad změnou. Základem úspěšné firmy jsou kvalitní lidé. Bez pracovitých a cílevědomých zaměstnanců to firma daleko nedotáhne. Pokud si to firma neuvědomuje nebo si to uvědomit nechce, nezaslouží si vás. Kromě toho je dost možné, že když si budete stát za svým a pohrozíte výpovědí (kterou byste ale měli myslet vážně, protože pokud nakonec ustoupíte, na zvýšení platu zapomeňte), tak nakonec si firma vaši hodnotu uvědomí a dostanete přidáno.

Práce je dost, té lukrativní o něco méně

zoom Zvětšit

Jděte tam, kde vaši práci ocení

Jestliže se s vedením firmy na zvýšení platu nedohodnete a rozhodnete se pro výpověď, pravděpodobně vás to dostane do nepříjemné situace. Zvlášť tehdy, pokud nemáte eso v rukávu a zůstanete na nějakou dobu bez práce. I když to může být pro čerstvě nezaměstnaného člověka jen malá úleva, tak s ohledem na současný trh práce máte vlastně „neomezené“ možnosti. Nabídek práce je jako hub po dešti, což je tedy velmi pozitivní zpráva. Méně pozitivní je to, že ne vždy jde o lukrativní práci nebo se na daný post snadno dostanete.

Jaká jsou hlavní úskalí živnostníků?

Podívejme se nyní na úskalí živnostníků, kteří si za svou práci vystavují faktury. Problém číslo jedna spočívá v tom, že především v začátcích podnikání, kdy podnikatel potřebuje získat klientelu, se fakturant bojí účtovat vysoké částky za svou práci, byť by šlo o adekvátní cenu. Živnostník si velmi dobře uvědomuje, že výše jeho platu je přímo závislá na klientech a množství zakázek. A má strach, že pokud pošle klientovi cenovou nabídku, která bude příliš vysoká (otázka zní, co je příliš), klient ho odmítne. Jenže to není ani zdaleka jediný problém, se kterým se živnostník potýká. Zásadním problémem je mimo jiné čas. Čas, který tzv. freelancer dává svým klientům zcela automaticky zdarma a to hned v prvotní fázi, kdy s potenciálním klientem vyjednává o přidělení zakázky.

Přestaňte plýtvat svým časem. Nechte si za něj zaplatit

Jako živnostník si musíte svůj čas střežit a musíte své klienty, ale zejména sami sebe naučit, že váš čas není zadarmo. Ať už budete s klientem vyjednávat novou zakázku nebo budete řešit nějakou probíhající, vždy stanovte omezení a snažte se je dodržet. Může jít o veřejné omezení uvedené na vašich webovkách – například první hodina zdarma, nebo se s klientem domluvte individuálně během telefonické či e-mailové komunikace. Na rovinu řekněte, že máte na řešení a domluvení podmínek spolupráce stanovený bezplatný limit 30–60 minut, poté bude na klientovi, aby se rozhodl, jestli s vámi bude spolupracovat a to již na placené bázi. Další možností je limity vůbec nezmiňovat. Můžete z toho udělat svou interní věc, ale stůjte si za tím a jednejte podle toho. Nikdo si nemůže myslet, že váš čas je zdarma.

Živnostník nemusí mít pevný ceník

Výhoda i nevýhoda živnostníků spočívá v tom, že nemusí mít pevně daný ceník. Cena živnostníka je na rozdíl od ceny zaměstnanců pružná, což v praxi znamená, že může průběžně růst, stejně tak ale může i dočasně klesnout (například v rámci balíčku pro dlouhodobého klienta). Co by se ale rozhodně nemělo stát, je stagnace ceny na nízkých hodnotách jen z toho důvodu, abyste rozšířili své klientské portfolio. Freelanceři se často snaží vyjít svým klientům vstříc, bojí se zvednout ceny, aby tím neztratili své stávající klienty, jenže tento přístup jim nic nepřinese. Zvýšení ceny se sebou nese určitá rizika, ale nikoliv ztrátu klientů. Ano, pravděpodobně pár vlaštovek odpadne, ale díky tomu vlastně dojde k jakési recyklaci. Co tím konkrétně myslím?

Prestižní klient se vyšší ceny nezalekne

Vyšší cena odradí zejména méně náročné a možná i méně úspěšné klienty. Zůstanou ti s většími nároky, kteří stejně jako vy chtějí být úspěšní nebo spíše ještě úspěšnější. Takoví klienti, kteří vám mohou pomoct zvednout vaši prestiž, vylepšit jméno. Klienti, kteří se nebojí vyšší ceny, neodradí je to od spolupráce s vámi, protože věří, že za vyšší cenou se skrývá i vyšší kvalita práce a nějaký nadstandard. Což je ale to riziko, o kterém jsem se zmínila v předchozím odstavci.

zoom Zvětšit

Nechte si zaplatit za váš čas a odbornost

Zdražujte, ale na základě svých kvalit

Když zvednete ceny, stávající klienti od vás budou očekávat kvalitnější výkony. Vyplývá z toho, že byste si měli velmi dobře rozmyslet, jestli výše ceny odpovídá tomu, co chcete nabízet a komu. Zároveň mějte připravené argumenty, které použijete, pokud se vás stávající, ale klidně i potencionální klient zeptá, proč zdražujete? Důvodem může být růst reálných nákladů na podnikání, stejně jako růst vaší profesionality, odbornosti, produktivity, kvality a renomé. Suma sumárum, ať už budete navyšovat ceny jako živnostník nebo si řeknete o zvýšení platu jako zaměstnanec, nemyslete na to v negativním smyslu. Za dobré věci se platí a pokud se za dobrého považujete, na nic nečekejte a hlavně nebuďte přehnaně skromní.

Pokud byste měli zájem o zaručené navýšení vaší odbornosti a profesionality, dobrým způsobem jsou i různé online kurzy, které vám pomohou v dalším kariérním růstu.



Komentáře

lykanka
Super článek
LSmolova
Dobré tipy, chválím
NAPSAT KOMENTÁŘ Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pouze Vám na ní zašleme ověřovací zprávu.
(Váš komentář se zobrazí až po ověření Vaší e-mailové adresy.)

Jméno


Email


Komentář
:-) ;) ;) ;) :-( :-)   text tučně text kurzívou podtržený text pěkný odkaz YouTube video


Pošlete mi oznámení o dalších komentářích.
Zde se můžete Zaregistrovat (bez zaslání komentáře), případně Přihlásit

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.




TIPY A TRIKY
Jak na sluncem unavenou pokožku

Jak na sluncem unavenou pokožku

Kosmetika

Teplé počasí, slunění se na pláži a koupání v moři... Léto dělá s lidskou psychikou divy, jenže naše tělo volá naopak o pomoc. Nepodceňujte v létě kosmetickou péči – na pláži ani doma.

NOVÉ
Estetické zákroky, na které můžete i v létě

Estetické zákroky, na které můžete i v létě

Plastická chirurgie

I když se mnozí domnívají, že estetické zákroky a plastické operace v létě nejsou vhodné, není to tak úplně pravda. Budete-li dodržovat všechna doporučení, můžete některé z estetických zákroků podstoupit klidně během své letní dovolené.



NEJČTENĚJŠÍ TIPY A TRIKY
4 podzimní beauty trendy

4 podzimní beauty trendy

Kosmetika

Kosmetické trendy se mění rychlostí blesku, prozradíme vám, které jsou teď na podzim velkým hitem a stojí za to, je vyzkoušet.