Věříte v magické účinky proteinu? A co o něm vlastně doopravdy víte?

Proteinový koktejl patří mezi nejoblíbenější doplněk stravy ve fitness komunitě. Někteří si bez něj nedokážou představit den a věří tomu, že právě díky proteinu v podobě koktejlu po tréninku jim narostou svaly a dosáhnou vrcholné formy.

Množství bílkovin se přeceňuje

Bílkoviny jsou důležité. O tom není nutné polemizovat. Polemika je na místě spíše o tom, kolik jich za den potřebujeme přijmout. Stále se objevuje názor, že je nutné přijmout 1,8 až 2 gramů bílkovin na kilo tělesné váhy a k budování svalů jsou nezbytné živočišné bílkoviny. Ve skutečnosti nám na den stačí pouze 0,8 až 1,2 gramů bílkovin. Kromě toho se bílkoviny dají čerpat i z čistě rostlinných zdrojů a výsledky se stejně dostaví. Důležité je nastavení všech makroživin a správná kombinace zdrojů bílkovin, zejména v případě veganského stylu stravování. Z toho vyplývá, že pokud dokážete přijmout dostatečné množství bílkovin ze stravy, doplněk stravy v podobě proteinového prášku nepotřebujete, ani není zárukou většího nárůstu svalové hmoty. „Čistě technicky při pravidelném pití proteinu může dojít k nárůstu svalů, ale obvykle to je tehdy, když proteinem v prášku zvyšujete svůj nedostatečný příjem bílkovin z klasické stravy,“ vysvětluje hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová.

Chcete větší svaly? Zvyšte kalorický příjem

zoom

Jestliže jste si vzali za vzor nějakého svalovce ve vašem fitku, který po každém svém tréninku vypije protein a hrdě odchází domů, věřte, že proteinový koktejl za jeho formou nestojí. Protein bezprostředně po tréninku nezaručuje zvýšení síly ani zlepšení růstu svalové hmoty. „Chcete-li zvýšit svůj objem v podobě svalů, musíte dbát na dostatečný příjem bílkovin ve stravě v rámci dne. Nárůst svalů se odvíjí od celkově vyššího příjmu bílkovin,“ říká trenérka Katka a dodává, že protein po tréninku neuškodí, ale k nastartování regenerace je podstatně efektivnější přijmout bezprostředně po tréninku rychlé sacharidy. „Doba ihned po tréninku, je taky jediná doba, kdy si můžete dát bez výčitek i něco sladkého a nepřiberete. Samozřejmě v rozumné míře. Do hodiny po tréninku jsou pak vhodné kvalitní bílkoviny,“ doplňuje trenérka Katka.

Hodí se protein do diety?

Proteinový koktejl a hubnutí je další velké téma, o kterém se často diskutuje. Pití proteinu může při hubnutí pomoct, ale opět nesmíte očekávat zázrak stejně jako v případě nárůstu svalů. „Vždy je důležité nahlížet na stravu komplexně – mít pod kontrolou všechny přijímané makroživiny a množství kalorií za den,“ vysvětluje fitness trenérka Katka a pokračuje: „Bílkoviny dokážou na delší dobu zasytit, tím pádem pozitivně ovlivňují hlad. Stále však platí, že pro hubnutí je nutné mít větší energetický výdej, než je příjem.“ Pokud chcete zhubnout, mít hezké vypracované tělo a cítit se dobře, začněte se věnovat silovému tréninku. Pravidelně sportujte, ale nezapomínejte taky na odpočinek.

Vrcholné formy nedosáhnete pitím proteinu

Ať už se snažíte nabrat svaly nebo zhubnout, proteinový koktejl není klíčem k vašemu úspěchu. Pro formování postavy je důležitý správně nastavený kalorický příjem a obsah všech důležitých makroživin v průběhu celého dne. Žádný doplněk vám nevybuduje sám od sebe svaly, dokonce ani zakázané přípravky nefungují zázračně, pokud k nim nepřidáte správnou životosprávu, poctivý trénink a pravidelnou regeneraci. „Doplňky výživy nejsou zázračné. Velice často jsou nadhodnocené a obsahují stejné složky jako běžná (vyvážená) strava. Zkrátka šikovně propracovaný marketing,“ uzavírá trenérka Katka z fitness centra Contours.



Komentáře

NAPSAT KOMENTÁŘ Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pouze Vám na ní zašleme ověřovací zprávu.
(Váš komentář se zobrazí až po ověření Vaší e-mailové adresy.)

Jméno


Email


Komentář
:-) ;) ;) ;) :-( :-)   text tučně text kurzívou podtržený text pěkný odkaz YouTube video


Pošlete mi oznámení o dalších komentářích.
Zde se můžete Zaregistrovat (bez zaslání komentáře), případně Přihlásit

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.




NOVÉ
6 nejčastějších faktorů, které vám nedovolí hubnout ani nabírat svalovou hmotu

6 nejčastějších faktorů, které vám nedovolí hubnout ani nabírat svalovou hmotu

Životní styl

Můžete se stravovat zdravě a dietně, mít dostatek pohybu a přesto mít dlouhodobě problém zbavit se kil navíc či naopak nabrat svaly. Kde je chyba? Regulace tělesné hmotnosti i nabírání svalové hmoty je komplikovaný proces, do kterého zasahují desítky faktorů.

DOPORUČUJEME
To Tap: Alternativní parfumerie, která okouzlila Brňany

To Tap: Alternativní parfumerie, která okouzlila Brňany

Kosmetika komerční článek

Na začátku stála myšlenka dopřát zákazníkům i ty nejluxusnější parfémy za přijatelné ceny. Mladý pár z Brna se proto rozhodl otevřít parfumerii, kde budou zákazníci vybírat čichem a nikoliv podle značky a vzhledu flakónku. A zabralo to.



NOVÉ
Občerstvení v pohybu

Občerstvení v pohybu

Životní styl komerční článek

Připravit občerstvení na fotbalový turnaj nebo atletické závody je celkem snadné, vy i vaši hosté víte, co můžete čekat. Když ale máte v plánu nějakou specialitu, musíte tomu přizpůsobit i občerstvení. Pojďme se podívat na řešení akci, které se neodehrávají na jednom místě.