Je veganství zdravé a můžete být jako vegan špičkový sportovec?

Správná výživa umocňuje pozitivní účinky fyzické aktivity. Dokáže dodat energii, pomáhá s regenerací a přispívá i ke snížení biologického věku a podílu tuku v těle. Ale platí to i o čistě rostlinné stravě? Jaký vliv má veganské stravování na zdraví a fyzický výkon?

Nepleťte si vegana a vegetariána

zoom Zvětšit

Veganství je životní postoj

Na úvod si řekněme, co to veganství vlastně je. I když by se mohlo zdát, že v dnešní době většina lidí ví, co si pod pojmem rostlinná strava či veganství představit, ve skutečnosti si to mnozí stále pletou s vegetariánstvím. Vegani nejedí na rozdíl od vegetariánů nic živočišného. Kromě masa odmítají i veškeré mléčné výrobky (mléko, jogurty, sýry), nejedí vejce a vyhýbají se i včelímu medu. Ale není to pouze způsob stravování, které je pro veganství důležité. Vegani nejsou lhostejní k utrpení zvířat, proto se vzdávají naprosto všeho, co s jejich utrpením souvisí, a to i nepřímo. Vegani nekupují produkty z pravé kožešiny, kůže ani peří, používají kosmetiku a spotřební výrobky netestované na zvířatech, dbají o životní prostředí. Podporují aktivity na ochranu zvířat a zúčastňují se různých vzdělávacích akcí, které zvyšují ekologickou vzdělanost společnosti. Veganství v pravém slova smyslu je zkrátka životní postoj, směr, filozofie. V tomto článku se však zaměříme výhradně na rostlinné stravování v souvislosti se zdravím a sportem.

Rostliny jsou zdrojem síly

zoom Zvětšit

K budování svalů nepotřebujete jíst maso

Zarytí příznivci masa, zvlášť pokud se jedná o fitness nadšence, obvykle nechtějí uvěřit tomu, že sílu je možné budovat na rostlinné stravě. Člověk ale skutečně nepotřebuje maso k tomu, aby budoval svalovou hmotu. U vytrvalostních sportů je dokonce prokázáno, že kvalitní a správně zvolená rostlinná strava zaručuje vyšší příval energie. Dokonce existuje několik rostlin, které jsou schopné podpořit  sportovní výkony (například červená řepa, špenát, rajčatová šťáva, melouny, višně a další). Podle špičkového kanadského sportovce, několikanásobného šampiona v ultramaratonu a triatlonu, a dlouholetého vegana Brendana Braziera je zásadní, aby sportovec měl jasno ve výživě a chápal hodnotu přírodní, vysoce kvalitní výživy. Pak na ní může postavit základy obecného zdraví a zároveň i zlepšit výkonnost. K dosažení těch nejlepších výsledků je ale nutné také správné načasování jídla. Je rozdíl, co jíte před tréninkem, během sportovní aktivity a po jejím ukončení.

Věděli jste, že nejdůležitějším faktorem budování sportovní výkonnosti je regenerace? Rychle se zotavit je primárním cílem mnoha špičkových sportovců. Pokud se dokážete rychle zotavit, tělo nebude muset věnovat regeneraci tolik energie, bude na něj doléhat méně stresu. To má pozitivní vliv na imunitní a hormonální systémy, tedy celkově naše zdraví. Má-li se urychlit regenerace, tělo potřebuje, aby do krevního oběhu ihned po tréninku vstoupily jednoduché sacharidy.

Na benefity rostlinné stravy přichází stále více sportovců

Veganství a sport na profesionální úrovni se někomu může  zdát jako neslučitelná kombinace, přesto stále více sportovců ze svého jídelníčku vyřazuje živočišné produkty. Důvodem k přechodu na veganství jsou obvykle etické a ekologické důvody. Někteří sportovci volí rostlinnou stravu čistě kvůli zvýšení a zlepšení výkonu. Mezi známé osobnosti stravující se vegansky patří například britský pilot Formule 1 Lewis Hamilton, španělský fotbalista Hector Bellerín, boxer David Haye, vegansky se stravuje například i slavná tenistka Venus Williams a profesionální tenista Nick Kyrgios. Dlouholetým veganem je také český mistr světa v thajském boxu v supertěžké váze Jan Müller či americká ultramaratonská legenda a můj obrovský vzor Scott Jurek. V neposlední řadě stojí za zmínku známé osobnosti ze světa fitness – Nimai Delgado (IFBB PRO Physique), Frank Medrano (kalanetika), Crissi Carvalho (IFBB Bikini Pro), Massimo Brunaccioni (WNBF Pro Men's Physique), Natalie Matthews (IFBB PRO) a řada dalších.

Je veganství zdraví prospěšné?

zoom Zvětšit

Denní příjem bílkovin snadno pokryjete

Na veganství by se mělo primárně pohlížet jako na životní směr. Jeho klíčovým poselstvím, záměrem je to, abychom byli ohleduplnější k přírodě, životnímu prostředí, ale i sami k sobě navzájem. Pokud se budeme zabývat otázkou veganství ve spojitosti se zdravím, nejspíš se objeví velké množství protichůdných názorů. Z toho důvodu nebudu tvrdit, že veganská strava je ta jediná správná, zdravá, maximálně výživná a hodí se pro každého. Avšak při správně nastaveném veganském jídelníčku v kombinaci s pravidelným pohybem může být tento typ stravování zdraví prospěšný. Důvodem, proč tomu tak je, ale může být i to, že lidé inklinující k rostlinné stravě obvykle více dbají na zdravý životní styl. Snaží se více sportovat, nekouří nebo kouří méně, dávají přednost kvalitním potravinám a konzumují i méně alkoholu. Neplatí to však stoprocentně. Nejeden vegam se stravuje ve fastfoodech.

Věděli jste, že člověk ve skutečnosti nepotřebuje moc bílkovin? Abyste získali pevné a vypracované tělo, je důležité soustředit se hlavně na pestrost stravy a na dostatek všech živin. Mnozí vrcholoví sportovci dokonce tvrdí, že vyšší příjem kalorií je důležitější než zvýšený příjem bílkovin. Kromě toho, když budete v průběhu dne jíst rozmanitou a výživnou stravu, snadno pokryjete denní potřebu bílkovin, protože ty se v různém množství nacházejí v mnoha rostlinných potravinách, jako jsou luštěniny, obiloviny, ořechy, semínka, pohanka a další.

Zkuste jíst více rostlin a méně masa

zoom

Jezte kvalitní a pestrou stravu

Není pochyb o tom, že způsob stravování podmiňuje kvalitu našeho zdravotního stavu. Mimo to má vliv na náš výkon a dokonce může ovlivňovat i naši náladu. Jenže nutit komukoliv způsob stravování, který mu není blízký, by mohlo mít zcela opačný efekt. O svém talíři a tím i zdraví rozhoduje každý sám za sebe, přesto doporučuji vyzkoušet rostlinné stravování alespoň na omezenou dobu, ideálně na 1–3 měsíce. Tělo totiž potřebuje minimálně měsíc k tomu, aby se adaptovalo na nové podmínky a ukázalo, jak se cítí. Nebo se alespoň pokuste zařadit do svého jídelníčku více rostlinných zdrojů potravin, omezte příjem živočišných produktů a vyhýbejte se vysoce průmyslově zpracovaným potravinám, ať už těm rostlinným nebo živočišným. Teprve tehdy, až vyzkoušíte tento způsob stravování na vlastní kůži, jej můžete objektivně hodnotit. Pokud chcete mít ještě lepší výsledky, být ve formě a posilovat svou imunitu, začněte se pravidelně hýbat. Běhejte, plavejte, choďte na procházky, tančete – dělejte cokoliv, co vám bude působit radost. Věřte, že vše je jednodušší, než si myslíte.



Komentáře

NAPSAT KOMENTÁŘ Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pouze Vám na ní zašleme ověřovací zprávu.
(Váš komentář se zobrazí až po ověření Vaší e-mailové adresy.)

Jméno


Email


Komentář
:-) ;) ;) ;) :-( :-)   text tučně text kurzívou podtržený text pěkný odkaz YouTube video


Pošlete mi oznámení o dalších komentářích.
Zde se můžete Zaregistrovat (bez zaslání komentáře), případně Přihlásit

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.




NOVÉ
Dopřejte si výborné a zdravé svačiny. Poradíme, co vám zachutná a co můžete mít stále při sobě

Dopřejte si výborné a zdravé svačiny. Poradíme, co vám zachutná a co můžete mít stále při sobě

Životní styl komerční článek

Zatímco oběd a večeři si většina z nás hlídá, svačina se stále neskládá z tělu prospěšných látek. Často si v rychlosti něco „ulovíme“ v ledničce nebo v obchodě, aniž by nám to přineslo nějaký užitek. Máme pro vás tipy na to, jak si svačinou dopomoci ke snížení tělesné hmotnosti. Poradíme i jak si dát něco zdravého a lahodného na zub. Vše si pak jednoduše dáte do tašky nebo do batohu, bez nutnosti cokoliv chystat.

DOPORUČUJEME
Mindfulness a další zbraně proti pandemii, neštěstí a stresu

Mindfulness a další zbraně proti pandemii, neštěstí a stresu

Životní styl

Máme kapacitu a výbavu zvládat stres, který nám běžný život přináší, přesto můžeme mít občas pocit, že se nám hroutí svět. Navíc za současné situace je stres ještě umocněn a zoufalství začínají propadat i ti, kteří byli vždycky nad věcí. Jak stresu čelit a nezbláznit se z toho, co se kolem nás se děje?



DOPORUČUJEME
To Tap: Alternativní parfumerie, která okouzlila Brňany

To Tap: Alternativní parfumerie, která okouzlila Brňany

Kosmetika komerční článek

Na začátku stála myšlenka dopřát zákazníkům i ty nejluxusnější parfémy za přijatelné ceny. Mladý pár z Brna se proto rozhodl otevřít parfumerii, kde budou zákazníci vybírat čichem a nikoliv podle značky a vzhledu flakónku. A zabralo to.