Neutrácejte za potraviny s nálepkou dietní

Spousta z nás začala s přípravou na plavkovou sezónu, pro kterou je většinou nezbytná úprava jídelníčku. Pokud si však pod tím představujete drastickou dietu nebo jedení dietních potravin, jste na špatné cestě. Dietní potraviny nikdo z nás nepotřebuje.

Dietní potraviny redukují ze všeho nejlépe peněženku

zoom

Zapomeňte na diety a dietní potraviny

Nepovažuji se za specialistku na výživu, přesto si o sobě troufám tvrdit, že se v potravinách vcelku dobře orientuji. A mnohdy mi k tomu stačí selský rozum, nikoliv certifikát výživového poradce. Obecně se dá říct, že většina módních diet nemá se zdravím nic společného a dietní potraviny redukují ze všeho nejlépe naši peněženku. Přesto spousta lidí stále věří tomu, že když vynechají lepek, i když netrpí celiakií, úspěšně zhubnou a budou zdravější. Mylně se domnívají, že rádoby dietní neboli dia cukrovinky bez rafinovaného cukru si mohou bez výčitek dopřát klidně každý den a nepřiberou ani deko. Přitom si neuvědomují, že spousta těchto produktů obsahuje fruktózu, která podporuje ukládání břišního tuku.

Když průmysl zaplatí, doporučíme cokoliv

Nechci házet všechny do jednoho pytle, ale bohužel žijeme v době, kdy se necháme rádi ovlivnit mocí a penězi. Z toho důvodu, reklamy i někteří výživoví poradci placení průmyslem budou bez výčitek svědomí ostatním radit, že je nějaká potravina zdraví prospěšná, i když o tom nebudou sami přesvědčeni a toto budou propagovat až do okamžiku, kdy zákazník přestane produkt nakupovat. Pak zčistajasna radikálně změní svůj postoj. Z doporučované potraviny se stane jed, či naopak z potraviny léta označované jako zdraví škodlivá se stane ta zdraví prospěšná. Ale toho si většina z nás asi už stihla všimnout a vlastně nás to už ani tolik nepřekvapuje. Mě osobně mnohem více překvapují doporučení nezdravých či dokonce škodlivých potravin těmi, kteří by měli mít o zdravém stravování povědomí – ať už jde o výživové poradce, lékaře nebo slavné sportovce.

Těmto potravinám se v obchodě vyhněte

Zpátky k dietním potravinám nabízených na pultech našich obchodů. Skutečnost je taková, že tzv. dietní potraviny jsou obvykle vysoce průmyslově upravované polotovary s nižším obsahem toho, co je zrovna považováno za nezdravé. O to více však obsahují aditiv, aby se vzniklý polotovar dal vůbec jíst. Na jaké dietní potraviny si dát pozor a zbytečně za ně neutrácet peníze?

1. Nízkotučné jogurty a odtučněné mléko

zoom Zvětšit

Vyzkoušejte mandlové mléko

Mléčné výrobky se sníženým obsahem tuku jsou mezi těmi, kteří se snaží zhubnout, velmi oblíbené. Není se čemu divit, když nám odborníci na výživu tvrdí, že bychom měli jíst méně živočišných tuků a cholesterolu. Jakožto příznivkyně rostlinné stravy souhlasím s omezením živočišných tuků ve stravě, respektive celkově s omezením jakýchkoliv živočišných produktů, ale pokud se zaměříme na širší veřejnost, která mléčné výrobky konzumuje, pak odstranění mléčného tuku vede zároveň i k odstranění vitamínů A a D. Kromě toho je do nízkotučných výrobků přidáváno sušené mléko, které obsahuje zoxidovaný cholesterol. Nic zdravého pro naše cévy. Obvyklým přídavkem jsou cukry a škroby, kterých se přejídáme a které se v našem těle při jejich nadbytku přeměňují na zásobní tuky. V případě odtučněného mléka dochází ke snížení obsahu zdraví prospěšných mastných kyselin. Suma sumárum. Nízkotučné mléčné výrobky jsou polotovary s nadbytečnými cukry a zoxidovaných cholesterolem ochuzené o zdraví prospěšné tuky a vitamíny, kterými se nikdo nenasytí a které bez dochucovadel nijak nechutnají. Při snaze o redukci váhy není nutné jíst nízkotučné potraviny. Naopak tuky, které se v potravinách přirozeně vyskytují, zajišťují delší sytivost a chuť. Dieta postavená na minimu tuku není efektivní. Budete během ní hladoví, podráždění, nespokojení a budete mít potřebu se neustále něčím dojídat.

2. Dia čokoláda a další cukrovinky

zoom Zvětšit

 Lesní plody jsou plné vitamínů

Dia čokoláda, dia sušenky, dia karamelky a další z řady dia se tváří, jako by byly spásou pro všechny, kteří milují sladké a zároveň chtějí zhubnout a být zdraví. Skutečnost je však taková, že konzumací dia výrobků nebudete štíhlejší ani zdravější. Dia produkty jsou ve většině případů narvány fruktózou, která byla roky doporučována diabetikům. Naštěstí dnes už víme (víme?), že koncentrovaná fruktóza se v játrech přeměňuje na tuky a její nadbytek v dnešní průmyslové stravě stojí za zvyšujícími se počty obézních lidí a jedinců se steatózou jater. Pokud máte chuť na sladké, raději si dejte kousek kvalitní vysokoprocentní čokolády nebo přijměte fruktózu ve formě ovoce.

3. Dietní Coca Cola

I když většinu mého pitného režimu tvoří čistá voda, čas od času i já podlehnu chuti na něco sladkého. Neodolám ani vychlazené Coca Cole a z nějakého důvodu mi nejvíce chutná právě ta s označením Zero. Důvodem je chuť, nikoliv označení. To pro mě nemá žádný význam, protože i když je (nejen) tento nápoj označený jako dietní, není zdravý. U mnohých těchto nápojů je sice sníženo množství kalorií, ale namísto cukru jsou tyto nápoje vylepšeny umělými sladidly, které podle některých studií narušují kontrolu chuti k jídlu a jejich konzumenti celkově přijímají více kalorií než konzumenti stejných nápojů slazených cukrem. Existují i studie, podle kterých umělá sladidla v „dietních“ nápojích zvyšují riziko srdečního infarktu a mozkové mrtvice, dále že aspartam snižuje inzulinovou senzitivitu více než cukr, či dokonce může zvyšovat riziko výskytu nádorových onemocnění. Naopak studie o tom, že by konzumace „dietních“ nápojů pomáhala v redukci hmotnosti neexistuje. Nebo jsem ji alespoň neobjevila. Co se týká studií, stojím nohama pevně na zemi, protože i ty jsou ovlivnitelné a zaplatitelné, když je to potřeba.

Vezměte si z toho, co chcete

zoom Zvětšit

O svém životě rozhodujete vy sami

Cílem článku nebylo podsouvat komukoliv z vás, že je špatné, když si dáte k obědu dietní Coca Colu nebo si koupíte místo klasické čokolády raději tu dia, protože z toho máte prostě lepší pocit nebo vám dokonce víc chutná. Každý rozhoduje sám za sebe. Za své tělo. Své zdraví. A bohužel se stává i to, že i když člověk dělá pro své tělo maximum, stejně ho nakonec překvapí nemoc. Nenechte se tím rozhodit, ale zkuste mít stále na myslí, že základem zdravého těla i hmotnosti jsou přirozené kvalitní potraviny a jídla z nich. Doma upečený chleba s domácí marmeládou může být v mnoha případech prospěšnější, než předražené potraviny s nálepkami dia, dietní, BIO a podobně. Pro zajištění zdraví nepotřebuje nikdo z nás polotovary s nápisy jako nízký obsah tuku, málo kalorií nebo cholesterolu. Budete-li nakupovat potraviny, soustřeďte se zejména na to, aby potravina neobsahovala zbytečnou chemii, aditiva, zbytky léků a zbytky pesticidů. Jezte hodně čerstvé zeleniny, pijte čistou vodu a nepřehánějte to s konzumací živočišných produktů – z hlediska vlastního zdraví i z hlediska etiky.



Komentáře

Žakuja
Taky už tomu začínám jít na kloub. Ne vše označené "bez cukru, dietní" není fakt bez cukru. To samé "bio", ne vše je pravidvé
Laivine
Reaguji na Žakuja: přesně tak, chce se to naučit číst v řádkách o kaloriích atp...z toho už člověk může mít větší jistotu
NAPSAT KOMENTÁŘ Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pouze Vám na ní zašleme ověřovací zprávu.
(Váš komentář se zobrazí až po ověření Vaší e-mailové adresy.)

Jméno


Email


Komentář
:-) ;) ;) ;) :-( :-)   text tučně text kurzívou podtržený text pěkný odkaz YouTube video


Pošlete mi oznámení o dalších komentářích.
Zde se můžete Zaregistrovat (bez zaslání komentáře), případně Přihlásit

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.




NOVÉ
Jak ušetřit při nákupech oblečení

Jak ušetřit při nákupech oblečení

Životní styl komerční článek

Víte, jaký sortiment nakupujete mimo potraviny asi nejčastěji? Ano, správně, jedná se o oblečení. Vždyť nemůžete chodit jako vlk ve své kůži. Prostě je zapotřebí v pravidelných intervalech svůj šatník obměňovat. Čím jsou intervaly kratší, tím samozřejmě lépe, jelikož nechodíte v obnošených věcech. Potíž tkví jen v tom, že jednotlivé oděvy jsou poměrně drahé a utratíte za ně nemalé finanční prostředky. Při nákupu oblečení se dá ale velmi solidně ušetřit. Jak? To vám prozradíme v následujících řádcích. Ne, zapomeňte na slevy v papírových letácích, jež vám plní poštovní schránku! Existují mnohem efektivnější způsoby úspory.

NOVÉ
Přestaňte věřit lžím o konzumaci sóji

Přestaňte věřit lžím o konzumaci sóji

Životní styl

Sóju najdete nejčastěji mezi zdravými potravinami. Podle toho by se dalo usuzovat, že konzumace sóji je zdravá. Jenže někteří odbornici tvrdí, že je to lež a výrobkům ze sóji bychom se měli vyhýbat. V opačném případě nás čekají problémy se štítnou žlázou, neplodnost či dokonce rakovina. Je to pravda?



NOVÉ
Správně nastavený trénink posiluje imunitu

Správně nastavený trénink posiluje imunitu

Životní styl

Trápí vás často nachlazení a nemoci? Ke zlepšení imunity dochází při změně životosprávy a zásadně ovlivnit svůj imunitní systém můžete sportem. Je ovšem důležité, abyste zvolili vhodnou sportovní aktivitu a trénink měli správně nastavený.