Přestaňte se vymlouvat na zadržování vody v těle

Zadržování vody patří mezi jeden z nejčastějších argumentů, který člověk používá, když se snaží zhubnout, ale nejde mu to tak, jak by si představoval. Co skutečně ovlivňuje zadržování vody v těle a jak se nadbytečné vody zbavit?

Zdravý člověk má vodu v těle v rovnováze

zoom

Množství vody v těle ovlivňuje řada faktorů

Voda je pro funkci lidského těla nezbytná. Umožňuje transport důležitých látek, zajišťuje prokrvení a termoregulaci a kromě jiného je dostatek vody velmi důležitý i pro psychickou pohodu. „Množství vody v těle se pohybuje v rozmezí 45–65 % tělesné hmotnosti. Je závislé na věku, pohlaví, hmotnosti, zavodnění organismu a podílu tukové tkáně,“ vysvětluje praktická lékařka MUDr. Pavla Myslíková z Lékařského domu Praha 7. Faktorů, které mají větší či menší vliv na množství tělesné vody, je však podstatně více. „Některé faktory nejdou ovlivnit, protože probíhají zcela přirozeně, například menstruační cyklus. Nejvíce vody žena zadržuje ve druhé polovině cyklu. Typické je zadržování vody v těhotenství,“ říká gynekoložka MUDr. Radka Gregorová z Lékařského domu Praha 7. „V některých případech však může být příčinou zadržování vody závažná nemoc – dlouhodobě neléčená snížená funkce štítné žlázy, onemocnění ledvin a srdce, poruchy lymfatického systému, metabolická onemocnění, případně i užívání některých léků,“ doplňuje MUDr. Pavla Myslíková.

Zadržujete v těle vodu? Změňte životosprávu

Pokud nemáte vážné zdravotní obtíže, nemáte periodu nebo naopak nejste těhotná, přesto trpíte nadměrným zadržováním vody, pravděpodobně je příčinou nevhodný způsob stravování.Na zadržování vody v těle a blokaci hubnutí se podílí nadměrný příjem soli, jednoduchých cukrů, časté používání polotovarů či konzumace průmyslově zpracovaných potravin, které obsahují nemalé množství dochucovacích složek,“ varuje hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová ze Světa zdraví a k odvodnění těla doporučuje zařadit do jídelníčku čerstvé nezpracované potraviny s dostatkem draslíku. Nedostatek draslíku totiž narušuje rovnováhu se sodíkem a tím i vody v organismu. „Důležitý je také správný pitný režim. Vhodná je čistá neperlivá voda, případně zelený neslazený čaj a některé bylinné čajové směsi. Nevhodný je především alkohol,“ dodává nutriční specialistka Monika Bartolomějová.

Nedržte hladovku a hýbejte se

zoom Zvětšit

Přípravky na očistu jsou mýtus

Pokud se potřebujete zbavit nadbytečné vody v těle, ale především kil navíc, začněte sportovat a zapomeňte na redukční diety a nesmyslné detoxikační programy. Přežívání pouze na zeleninových šťávách, polykání detoxikačních tablet, pití speciálních olejů na odstranění toxinů z těla a další revoluční přípravky na očistu jsou mýtus a nemají žádný dlouhodobý vliv na obsah vody v těle, který bychom si byli schopni po jejím ukončení udržet. Žádná voda navíc prostě není. „Pravidelným pohybem se zbavíte nechtěného tuku, při posilování zpevníte tělo, budete se cítit psychicky dobře a podpoříte tím i funkci lymfatického systému, což přispěje ke snížení zadržování vody,“ říká hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová.

Opravdu je zadržování vody jen výmluva?

Někdy se může stát, že i při správné životosprávě a pravidelném cvičení hubnutí stagnuje. „Mám zkušenost s klientkami, které byly zoufalé z toho, že se nemohou tukových polštářů na určitých místech zbavit. Ve skutečnosti však nešlo o tuk, ale o hromadění tekutiny (lymfy). V některých případech byla příčinou zavodnění i zvýšená četnost tréninků, což může představovat stres pro tělo, který může zvýšit hladinu kortizolu. Ten zadržování vody podporuje. Jedná se ale pouze o přechodný stav, který rozhodně není zodpovědný za to, že by hmotnost v horizontu týdnů nešla dolů. Stačí vytrvat ve svém úsilí v podobě zdravého jídelníčku, cvičit, případně upravit cvičení tak, aby na něj tělo reagovalo správně. Důležitý je rovněž odpočinek,“ vysvětluje fitness trenérka Katka Hollerová. Zadržování vody v těle rozhodně není možné používat jako výmluvu, že vám nejde zhubnout, či jako omluvu za svou nadváhu nebo celulitidu. Jestli to myslíte s hubnutím a zdravým životním stylem vážně, přestaňte se vymlouvat a začněte na sobě pořádně makat. A začněte hned!



Komentáře

Admin
Díky Lindo, pěkný článek!
Linda
Admin
Děkuji. Už mám v hlavě další náměty, o kterých stojí za to psát a mluvit.
Hubák
Hezký článek.
NAPSAT KOMENTÁŘ Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pouze Vám na ní zašleme ověřovací zprávu.
(Váš komentář se zobrazí až po ověření Vaší e-mailové adresy.)

Jméno


Email


Komentář
:-) ;) ;) ;) :-( :-)   text tučně text kurzívou podtržený text pěkný odkaz YouTube video


Pošlete mi oznámení o dalších komentářích.
Zde se můžete Zaregistrovat (bez zaslání komentáře), případně Přihlásit

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.




NOVÉ
Jak pomocí psychodiagnostiky poznat sám sebe

Jak pomocí psychodiagnostiky poznat sám sebe

Životní styl

V našem životě přicházejí chvíle, které nás nutí zamýšlet se nad tím, jak dobře sami sebe známe. Jedním takovým momentem byla „karanténa“ v souvislosti s opatřeními okolo koronaviru. Některé to přivedlo k další myšlence, že by na sebepoznání měli zapracovat. Ale kde a jak začít? A k čemu je to vůbec dobré?

DOPORUČUJEME
Mindfulness a další zbraně proti pandemii, neštěstí a stresu

Mindfulness a další zbraně proti pandemii, neštěstí a stresu

Životní styl

Máme kapacitu a výbavu zvládat stres, který nám běžný život přináší, přesto můžeme mít občas pocit, že se nám hroutí svět. Navíc za současné situace je stres ještě umocněn a zoufalství začínají propadat i ti, kteří byli vždycky nad věcí. Jak stresu čelit a nezbláznit se z toho, co se kolem nás se děje?



ABSOLUTNÍ HIT TIPY A TRIKY DOPORUČUJEME
Šmejdi chtějí vydělávat na koronaviru

Šmejdi chtějí vydělávat na koronaviru

Životní styl

Nahlaste prosím všechny podezřelé inzeráty, tedy ty, které nabízejí respirátory a roušky, případně dezinfekční gely.