Uzené maso a zdraví: Mýty versus realita

Pomalé uzení studeným nebo teplým kouřem představuje jednu z nejstarších forem konzervace masa. Přesto kolem něj panuje řada mýtů. Zjistěte, kde je pravda.

Způsobuje uzené maso rakovinu?

V posledních letech se objevuje řada studií varujících před zdravotními riziky grilovaného a často i uzeného masa. Vysoké teploty podle nich zvyšují riziko rakoviny tlustého střeva. Nejproblematičtější je prudké grilování a zuhelnatělé kousky masa na povrchu. Obsahují polycyklické aromatické uhlovodíky, které mohou být potenciálně nebezpečné. Problém se týká hlavně letního grilování, uzení trpí tímto mýtem neprávem.

img

Ovonění kouřem z přírodního dřeva dodává jídlu chuť a působí také jako zdravý konzervant.

Jak se vyvarovat zbytečného rizika?

Vyhnout se rychlému grilování masa zprudka. Viditelně zuhelnatělé kousky před konzumací odřízněte. Při uzení masa v domácí udírně volte pozvolný postup bez vysokých teplot. Nejpomalejší uzení studeným kouřem běžně probíhá při teplotách do 30 stupňů. Maso tak vysouší a zbavuje vody. Jde o jeden z nejstarších druhů konzervace masa.

Výhody konzumace uzeného masa

  • Výborná chuť a jemná struktura díky kouřové úpravě.
  • Blesková příprava – jednou vyudíte a pak už jen vyndáte z lednice nebo mrazáku. Sušené maso nemusí dokonce ani do lednice.
  • Bezpečné skladování – dobře uzené až vysušené maso vám vydrží i měsíce.
  • Dobrý a rychlý zdroj bílkovin.

Nic se nemá přehánět

zoom

I když má uzené maso řadu výhod, nehodí se k dennodenní konzumaci – a to zejména maso a klobásy koupené v supermarketu. Ty obsahují zbytečně sodíku a dalších příměsí. Ani u doma uzeného červeného masa, ryb a drůbeže však neexistuje doporučení, jak často je jíst. Berte je jako zpestření běžného jídelníčku.

Pozor na nadbytek tuku a soli

Nebezpečí některých druhů uzeného masa nebo klobás spočívá ve vysokém procentu nasycených tuků. Při konzumaci ve vyšší míře zvyšují riziko srdečních chorob, nadváhy nebo dokonce obezity. Řešení je jednoduché: Vybírejte k uzení libové kousky masa a do klobás nepřidávejte zbytečně moc tuku ani kořenicích směsí s vysokým obsahem soli.

Pozor také na zbytečné nasolování masa. Nadbytečný příjem sodíku zvyšuje krevní tlak, zatěžuje srdce i ledviny. Vychytejte svůj lák na maso tak, aby obsahoval přesně tolik soli, kolik je potřeba pro kvalitní konzervaci. To platí i pro ryby. Například losos často obsahuje vysoké procento sodíku.

Riziko bakterií: Mohou uzené maso těhotné ženy, děti a citliví jedinci?

Obecné doporučení říká, že by se těhotné ženy a citlivé osoby měly vyvarovat konzumace uzeného masa, protože může být kontaminováno bakteriemi a parazity. Záleží také na způsobu úpravy. Pokud maso předem předvaříte nebo udíte/sušíte dostatečně dlouho, eliminujete zdravotní rizika.

Nejčastějším zdrojem problémů bývá nevhodně naložený a uzený losos, který v čerstvém stavu často obsahuje bakterie zvyšující riziko zdravotních problémů. Problémy může způsobit i nevhodné skladování masa.

Můžeme být závislí na uzeném mase? 

zoom

Ano. Zatímco doma vyuzené dobroty způsobují závislost hlavně kvůli chuti a příjemným chvílím stráveným u udírny, kupované maso a klobásy skutečně mohou obsahovat návykové konzervanty a kořenící směsi. Vyhněte se raději uzeninám s dlouhou trvanlivostí a výraznou chutí.

Závěr: Pomalu uzené maso neškodí, ale všeho s mírou.

Uzené maso a ryby představují skvělou obměnu běžného jídelníčku. Doplňují bílkoviny, jsou raz dva hotové a dlouho vydrží. Kromě bílkovin vám dodají i cenné minerály, například železo, které často chybí například ženám v produktivním věku. Ovonění kouřem z přírodního dřeva dodává jídlu chuť a působí také jako zdravý konzervant.

Losos, krkovička nebo klobásy: Na čem si pochutnáte nejradši? Napište nám do komentářů.




Komentáře

NAPSAT KOMENTÁŘ Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pouze Vám na ní zašleme ověřovací zprávu.
(Váš komentář se zobrazí až po ověření Vaší e-mailové adresy.)

Jméno


Email


Komentář
:-) ;) ;) ;) :-( :-)   text tučně text kurzívou podtržený text pěkný odkaz YouTube video


Pošlete mi oznámení o dalších komentářích.
Zde se můžete Zaregistrovat (bez zaslání komentáře), případně Přihlásit

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.




NOVÉ
Přeneste se do minulých staletí ve středočeských skanzenech

Přeneste se do minulých staletí ve středočeských skanzenech

Životní styl komerční článek

Zajímá vás, jak vypadal život na venkově v minulých staletích? Středočeské skanzeny a muzea vám umožní nahlédnout do minulosti a představí každodenní radosti i trápení našich předků. 

NOVÉ
3 čajových tipů pro začátečníky

3 čajových tipů pro začátečníky

Životní styl komerční článek

Zelený, oolong, japonský, matcha, yerba maté. Můžete se v tom množství čajů snadno ztratit. Proto jsme pro vás připravili průvodce čajových tipů pro začátečníky.



NOVÉ
Obezita není trendy. Je to nemoc!

Obezita není trendy. Je to nemoc!

Životní styl

Obezita není cool, trendy, normální a už vůbec není zdravá. Není ani estetický problém. Je to nemoc a může vám zničit život. Jak poznat, že jste obézní? A co s tím dělat?